söndag 12 juni 2016

Världens enklast och godaste potatissallad

Jag gillar verkligen inte köpta potatissallader, de blir jolmiga och mjöliga, och inte alls så där fräscha och goda som JAG vill ha min potatissallad. Det här receptet är nästan inget recept ens, så enkelt är det, men det är såååå mycket godare än allt man kan köpa! Jag gillar inte majonnäs i min potatissallad, men är du lagd åt det hållet så be my guest. Jag tar bara inte ansvar för resultatet ;-)



Det handlar om ynka tre ingredienser, men som med det mesta annat så handlar det ju då också om VILKA ingredienser man väljer. Gör på färskpotatis, säger jag, kokad i riktigt saltat vatten med lite dill i. Gräddfilen väljer jag gärna laktosfri, eftersom av alla mejeriprodukter är det mest laktos i just gräddfil och då kan jag lätt få lite ont i magen. Ta en ekologisk purjolök, du behöver bara en liten, så välj det bästa du kan hitta.

Min No.1 potatissallad, 4 portioner

Fast potatis, helst färskpotatis, för fyra personer. Kokt och avsvalnad.
3-4 dl gräddfil
1 liten purjolök
salt
peppar

Dela potatisen i så stora bitar som du vill ha den. Blanda gräddfil, purjolök, salt och lite mellanmalen svartpeppar, häll över potatisen och vänd försiktigt runt. Det brukar gå åt mer salt än man kan tro, så blir den inte så där alldeles vansinnigt god när du smakar den - ta lite mer salt. Och lite mer peppar.

Låt den gärna stå till sig minst en timme - den är god direkt men blir bättre då. Den står sig lätt ett par dagar i kylen dessutom, så gör du extra kan du alltid ta med en portion till jobbet. Eller gå upp till kylen och äta på kvällen när du bara inte kan låta bli...

I morgon eller övermorgon kommer recept på en asiatisk marinad med, så håll i hatten!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar