söndag 8 november 2015

Supergod fisksoppa med saffran

Jag älskar fisk, men tyvärr är jag väldigt dålig på att laga mat med fisk "till vardags". Den här soppan är enkel nog för att vara vardagsmat, men samtidigt lyxig nog för att servera som lördagsmiddag - vilket den gjorde i går när min bror och hans goa flickvän var på besök, och även mina föräldrar.



Det går ju att göra den vardaglig, med ett paket fryst torsk eller liknande, och det går att lyxa till den i all oändlighet, genom att välja flera olika färska fiskar och även skaldjur. Min ursprungliga tanke var att ha blåmusslor i med, men de var dessvärre slut, så jag fick toppa soppan med vitlöksgratinerade grönmusslor istället. Attans ;-)



Vi var ju hela 8 vuxna och 2 barn i går, så jag gjorde dubbel sats, men då räckte knappt min största gryta på 5 liter till... Det här receptet är en enkel sats, och räcker till 4-6 personer.

Fisksoppa med saffran
0,5-1 chili
½ purjolök
2 paprikor
½ vitlök
½ fänkål
1 påse saffran
2-3 dl vitt vin
2-3 dl vispgrädde
ca 1 liter fiskbuljong (vatten + två buljongtärningar)
½ flaska hummerfond
3-4 tomater
ca 4-500 g fisk efter behag (den här gången blev det färsk lax och färsk kummel)
ev räkor eller skaldjur

Hacka och fräs chili, purjolök, paprika, vitlök, fänkål samt saffran i lite olja och smör, så att det blir genomskinligt men inte tar färg. Häll på vinet och låt det koka upp ordentligt, späd sedan med buljongen och de hackade tomaterna, och smaksätt med hummerfond. Hit går bra att förbereda och ha soppan färdig.

Ett par minuter innan servering skär du fisken i små munsbitar och låter den koka med ett par minuter, på samma sätt gör du i ordning musslorna och lägger i vid den här punkten med om du vill ha i det.  Vill du ha räkor i lägger du i dem sista sekunderna i soppan så de bara precis blir varma. Servera gärna med vitlökscreme (se nedan) och rostat vitlöksbröd.

Vitlökscreme
2 dl creme fraiche
0,5 dl majonäs
vitlök
lite salt

Rör ihop och smaksätt med vitlök efter egen smak, jag vill ha MYCKET smak.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar