måndag 5 maj 2014

Svarstid: 0,1 sekunder

Det finns ju, som ni vet vid det här laget, en massa olika anledningar till att jag gillar kickboxingen. Det är bra träning, roligt folk osv, men en grundläggande anledning är också att det är så enkelt.

Gör du rätt/bra i från dig så träffar du din motståndare och undviker samtidigt att inte bli träffad själv, och är du dålig på något resulterar det omedelbart i någon form av slag mot dig själv. Okomplicerat, helt enkelt. Är jag inte tillräckligt bra gör det ont, och när jag blir bättre gör det mindre ont. Låter det knäppt?

Det hade ju varit enklare om allt i livet gav så omedelbara och lättlästa resultat... Tänk bara på det här med barnen - om jag uppfostrar dem "rätt" och på ett bra sätt så lär jag ju inte få reda på slutresultatet förrän de är mer eller mindre vuxna, och gör jag fel är det ju lika illa, och jag lär inte få reda på det förrän det är för sent att göra något åt.

På jobbet är det kanske något kortare väntetider, men även där måste man många gånger gissa sig fram till om det man gör ger ett bra resultat och uppfattas på ett bra sätt av chefer och kollegor. Det blir kanske lätt att man missar åsikter folk har, eftersom säkerligen inte alla framförs direkt till en. Sånt får jag lite spader på, hur i hela friden ska jag kunna förbättra mig om jag inte får reda på eventuella fel direkt?

Så, när allt känns komplicerat och det känns som man gör fel hur man än gör, då känns det skönt att få boxas lite i all enkelhet. Låter det fel om jag säger att man borde lösa fler problem på samma sätt? Eller ja, kanske inte genom att slåss då, men genom att ge så direkt feedback... Kanske man skulle slippa göra så många misstag då.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar