måndag 19 september 2016

Gravid och träning

Pssst, hörni, nu finns här en rubrik i bloggen som heter "första trimestern", där kan ni läsa om allt fram tills nu, ifall ni är nyfikna. 

I dag har skola och fritids stängt, så därmed jobbar jag hemifrån istället. Eller ja, det är ju rätt mycket nu så det blir lite jobb under helgerna med, men så är det ju alltid på höstarna så det får liksom vara ok. När bara ett av barnen hade stängt på skola eller dagis brukade vi plocka med det barnet till jobbet, men nu när båda är lediga samtidigt så kändes det inte som en lika bra idé...

Tänkte skriva lite om hur JAG tänker kring träning - jag har visserligen själv läst på så mycket jag bara kunnat så det ska väl inte vara helt galet det jag skriver, men jag vill ändå påpeka att det här bara är så som JAG resonerar och vad jag läst mig fram till.

En liten yogamage i vecka 13.. 
På det stora hela funkar min grundträning lika bra nu som innan, vilket innebär att jag kör 2 pass styrketräning i veckan, 2 pass yoga och nu i andra trimestern även ett pass "HIIT.

MEN, styrketräningen kommer få anpassas efterhand - med lite lättare vikter (fler reps) och ev. får man sluta med enbensträning, tex utfall, om man börjar känna av foglossning. Extra viktigt att tänka på är bålstödet, och att man inte håller andan i övningarna så det blir ett tryck nedåt. Även press-övningar (tex axelpress) kan vara bra att justera så man utför dem sittande, av samma anledning. Styrketräningen har gått grymt trögt på sistone och jag har varit såååå omotiverad, men jag försöker ändå gå dit och åtminstone köra lite grundövningar, för det är så bra för kroppen.

Yogan är bara att köra på med, ett fåtal övningar får man antingen hoppa över eller justera, om magen kommer i vägen, men här är det bara att köra på att det som känns bra är bra.

HIIT har jag inte kört alls i första trimestern efter att ha läst mig till att extremt högintensiv träning och väldigt förhöjd kroppstemp kan påverka (även om det är liten risk), men efter att ha försökt bli gravid i nästan två år så ville jag inte chansa. Nu i lördags var jag däremot tillbaka på HIIT'en igen, fast jag tar det medvetet mycket lugnare. Den ger ju däremot en del träning som jag annars missar - vilket jag om inte annat kan känna i hur mycket träningsvärk jag har i överkroppen idag.... *puh*

Jag har försökt hålla igång med promenader och så med, men det har varit grymt trögt nu eftersom jag varit så sinnessjukt trött - det är helt enkelt mycket mer lockande att lägga sig och sova på soffan en stund, och då får det väl vara så då!

Sen önskar jag att jag inte går upp lika mycket i vikt som i mina tidigare två graviditeter, då helt otränad och helt utan hejd, men när man är aptrött så är det (tydligen) extremt lätt att ta genvägen till lite energi via tex en bulle... Så vi får väl se, det är mest för att jag har så galet svårt att gå ner i vikt sen, och det är inte bra för vare sig mig eller bebis om man går upp en massa i onödan, det handlar inte om att vara smal eller nåt sånt, absolut inte, men jag vill känna mig "rimlig". Om ni förstår?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar