torsdag 29 september 2016

Gravid vecka 16

Som jag skrev i går så har det ju varit liiiite stressigt senaste veckan, så den har verkligen bara flugit förbi. Och på nåt sätt känns vecka 16 lite stort? Vet egentligen inte varför, inte så himlans mycket som händer, men det liksom låter mycket?


Fostret är cirka 16 centimeter långt (man mäter nu hela längden, inte rumpa - hjässa) och väger runt 150 gram. Benen i kroppen blir allt hårdare och nervsystemet fungerar. Det syns vid en ultraljudsundersökning genom att fostret rör sig med samordnade rörelser. Fostret har gott om plats att röra sig i magen.
Fostret kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ganska dämpad, ungefär som om du ligger i badet med öronen under vattnet. Fostret hör hela tiden ljud från omgivande hjärta och tarmar. 

Det puffar till lite då och då i magen, vagt, men det går inte känna något utanpå än, och det är väldigt sporadiskt när det känns i magen med. Under mina stress-dagar så var det ännu lugnare, stackars liten, så jag försöker att ta det luuuuugnt, men det är inte alltid så lätt.

De här veckorna (13-20) brukar kallas för "spökveckorna", för de flesta gravidsymptom som tex illamående och trötthet brukar avta, men man känner ännu inte av så himlans mycket från bebisen, så det känns lite som om man liksom inbillat sig allt. Det var nog bara lite för mycket fika i magen ändå... På måndag har jag inskrivning hos MVC och jag hoppas få höra lite hjärtljud då!

Magen växer lite sakteliga, även om jag ser väldigt mycket mer gravid ut på kvällarna än på morgnarna. Min garderob - byxor framförallt - börjar bli extremt begränsad (kommer nog ett helt inlägg om mammakläder snart) men det är bara att inse att jag nu kommer gå i "samma" kläder resterande månader...

Min förkylning sitter i men verkar inte bli något "värre", eftersom man har sämre immunförsvar som gravid så är det väl inte så konstigt att jag blev sjuk efter en stressig period.

Nu ska jag ta en kopp morgonkaffe, ha en bra dag på er!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar