onsdag 25 februari 2015

Min bästa köttfärssås

-Idag när jag kom hem, astrött och med två hungriga barn, så kände jag att är ju lite tur att det finns en riktigt, riktigt bra bas-rätt som håller för de flesta dieter, inte tar så mycket tid OCH som barnen tycker om... Självklart är det köttfärsås (och ekologisk fullkornsspagetti från Änglamark till barnen)! Inte för att det är någon raketforskning eller särskilt unikt, men min köttfärssås gör jag så här (och jag tycker den är fantastiskt god själv), kryddorna är inga mängder på, de är "efter behag" så att säga. 

Min bästa köttfärssås, ca 6 portioner
2 grovhackade, ekologiska lökar
1 hackad solo-vitlök (eller ett gäng klyftor)
800 g ekologisk nötfärs
kinesisk soja
salt
peppar
chilipulver
kryddpeppar
örtkrydda
1 dl vin (funkar med både vitt och rött)
2 pkt ekologiska krossade tomater
1 buljongtärning
2 msk tomatpuré
2-3 msk chilisås

Börja med att bryn löken i en liten dutt smör, jag använder helst en gjutjärnsgryta från start till slut, det ger klart godast smak. Lägg ner köttfärsen, och se till att den inte bara blir kokt utan ordentligt brynt på hög värme. Krydda, även med soja, och låt kryddorna fräsa med i ett par minuter, innan du slår på en deciliter vin som får koka in ett par minuter. Tillsätt de krossade tomaterna, tomatpurén och chilisåsen (nu är det lagom att lägga i spaghettin i kokande vatten) och låt det koka ihop minst 10 minuter.Smaka, smaka och smaka igen, tills du har den precis så som DU gillar din köttfärsås!

Det här är klart på ca 30 minuter, kanonbra näringsvärden och de flesta människor och barn jag känner älskar ju spagetti och köttfärsås... Jag missade faktiskt att fota det här, kom inte på det förrän jag gjort matlådor, och DE är inte supersexiga att fota... Men å andra sidan är det väl extremt få människor som INTE vet hur köttfärsås ser ut!

Näringsvärde per portion (exkl. spagetti)
338 kcal, 29 g protein, 11 g kolhydrater, 18 g fett

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar