måndag 9 februari 2015

Träningsstatus i februari

Om jag skulle vilja lura mig själv (vilket jag uppenbarligen försöker göra mest hela tiden) så skulle jag kunna kalla min nuvarande kosthållning för en lättare variant av "bulkning". En något mer sanningsenlig variant är att jag har absolut noll och intet motivation till att hålla igen på maten just nu... Det är ju helt ok, ett tag, men förr eller senare får man ju ta tag i det, för att inte helt tappa formen på kroppen.

Däremot har det ju faktiskt en positiv effekt på min styrketräning, med lite extra energi i kroppen så märker jag ganska stor skillnad på hur pass mycket jag kan öka på vikterna varje vecka. För ett par veckor sedan fick jag även en välbehövlig "puff" av Glenn på mina marklyft, jag tyckte det var tungt som det var (och det var det ju), men han fick mig att ändå öka med 10 kg rätt upp och ner - och det funkade! Ibland blir man liksom lite blind på det där, då är det jättebra att någon annan kan se om man behöver öka på lite. Nu, nån vecka senare, så har jag faktiskt ökat med ytterligare 5 kg...

Jag har dessutom gett mig den på att jag SKA köra knäböj, trots att jag avskyr dem, och även här har jag envist lagt på vikt trots att det inte känns som jag kommer orka, och banne mig om det inte funkar bra ändå!

Styrkelabbet hade en artikel på hur styrkeförhållandet kan se ut fördelat mellan knäböj, marklyft och bänkpress (fast nu kör jag ju hantelpress istället), och då skulle det förhållandet vara bänkpress - 1, knäböj - 1,6 och marklyft - 2 för tjejer. Om jag då tittar på mina träningsvikter (jag kör 3x5 just nu) så ser det ut så här:

Hantelpress 35 kg (skulle nog klara 40 med stång tror jag) (1)
Knäböj 60 kg (1,7)
Marklyft 75 kg (2,15)

Räknar jag det med 40 kg bänkpress blir förhållandet
Bänkpress 40 kg (1)
Knäböj (1,5)
Marklyft (1,9)

Inte så intressanta siffror i andra syften än att det kan vara bra att kolla att man blir ungefär jämnstark i hela kroppen, och det ser ju i alla fall ut som det är hyfsat när man tittar på styrkeförhållandena.

Nu får jag helt enkelt fortsätta min styrkeökning åtminstone tills jag förmår se över maten litegrann (det handlar ju alltså inte om att jag ska banta, men jag kan ju inte äta hur mycket som helst och ändå behålla formen nån längre tid), så att jag har lite mer muskelmassa att jobba med!

Min övriga träning blir ganska spontan just nu, jag har inte varit så sugen på kickboxingen, så det har blivit en del bodybalance och HIIT istället. Börjar bli sugen på att komma ut och träna lite med, men springa är helt borta vintertid för mig, och skidor... Så länge inte det långa 5 km spåret är öppet på hallby så har jag svårt att motivera mig, för att åka elljusspåret runt, runt, runt med 500 andra är inte så lockande.

Jag följer bla den här bloggen, som lägger ut lite kost- och träningsinspiration varje måndag, bra inspiration som åtminstone gör MIG lite taggad.

Bilden lånad från ett "inspirational monday" inlägg. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar