torsdag 3 september 2015

Koka kräftor

Som jag nämnde tidigare så var ju den här helgen tämligen hektisk, och lite mitt i alltihop så blev vi med kräftor dessutom. Levande sådana, som skulle kokas på lördagen för att ätas på söndagen (ja teoretiskt kan man ju frysa in dem när man kokt dem också, men så långt lär aldrig några kräftor gå hemma hos oss).



Barnen tyckte såklart det var kanonkul att undersöka de levande kräftorna, med lite skräckblandad förtjusning sådär...


Själv är jag verkligen galen i kräftor, och så här nån gång slutet av sommaren börjar jag bli sådär sugen att det innebär fara för annans liv om man försöker stoppa mig... Tur man har en kompis som kan hjälpa till när man vill köpa i levande kräftor då (för hur mycket jag än gillar dem så har jag lite svårt att motivera mig till att fiska några själv)!

4 kg levande kräftor skulle kokas, och jag gick på min kompis mormors recept:

Kräftor

3 kg kräftor, levande

5 liter vatten
2-2½ dl grovt salt
2 msk råsocker
ett rejält knippe krondill
1 flaska porter

Det här ger en omgång spad. Antingen kan man döda kräftorna genom att slänga i dem i kokande saltvatten en minut och sedan flytta över dem till spadet (det ger kräftor som kokat olika länge), eller så kan man köra lyxvarianten... Då gör man helt enkelt två omgångar med spad, och kokar hela satsen direkt i en sats spad, för att sedan plocka över dem och låta dem kallna i ett "fräscht" spad. Vi körde på det sistnämnda...

Spadet gör du genom att helt enkelt koka upp allt (utom kräftorna) och låta det koka i 5 minuter. Om du sedan gör som jag och har ett fräscht spad så får det gärna svalna litegrann, du kan alltså koka båda spaden samtidigt och ställa det ena åt sidan under tiden du kokar kräftorna.

Själva kräftorna ser du ju först till att alla lever, sedan kastar du i dem i det kokande spadet. Lägg på ett lock så det kokar upp fort igen, och låt sedan koka 5 minuter innan du fiskar ur dem ur kokspadet och lägger över dem i finspadet. Det här låter mycket rörigare än det är, känner jag nu...

Låt kräftor och spad svalna i ett vattenbad, ställ det sedan kallt i kylen ett dygn ungefär innan du äter.



Sedan fick det bli kräftskiva på söndagen, ihop med grannarna, och det är ju en av de trevligaste sakerna som finns. God mat, som tar lång tid att äta, med gott dricka, i trevligt sällskap. Helt perfekt!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar