onsdag 17 juli 2013

Semesterresa, etapp 1!

Det här skriver jag lite allt eftersom nu på semestern (när jag får tid/lust/ork) och publicerar helt enkelt när jag kommit hem - dels pga begränsad uppkoppling och dels för att jag inte gärna vill skylta med att huset står tomt där hemma... (vi reste alltså den 26:e juni, det här är från första delen av resan).

Så, resan ner har hittills gått väldigt bra, första dagen åkte vi ju "bara" ner till Malmö för att hälsa på makens syster med familj. Här gick vi oxå på ett jättestort lekland (ca 8x monkeytown) som hette Busfabriken - det var sjukt populärt och jag hade oxå kunnat svänga runt mig en hel del där om det inte vore för att det var apvarmt och vi har begränsat med ombyte med oss ( i alla fall för för själva resvägen). Sen lite mat och en kort övernattning hos kusinen, innan vi åkte iväg strax innan 06.00 på morgonen.

Nästa övernattning var ca 8,5 h resväg ner i Tyskland (mitt i Tyskland) visade sig vara jättemysigt, det låg lite ute på landet och gården hade både hästar och kalkoner (tror vi - de var helt vita så de såg inte ut som traditionella kalkoner). Barnen skötte sig jättefint hela vägen ner, och på kvällen var det bara liiiiiite rastlöst när vi skulle äta oxå.

Idag har vi åkt resten av vägen genom Tyskland, sedan in en kortis i Österrike och även genom kanten av Liechtenstein, för att till slut åka in i Schweiz. Vi har under hela tiden hit bara suttit i ca 30 minuters "stau", annars har trafiken flutit på bra trots mängder av vägarbeten. Det var lite intressant att komma ner i alperna här, man vet ju liksom inte hur det ser ut bakom nästa kurva, och det här tredje övernattningsstället hade vi ingen aning om (heller) hur det skulle se ut. Vi blev därför väldigt glatt överraskade av att hitta en hel takvåning här, med inte mindre än 5 sängar i, och tom ett eget litet pentry! Fast det lär vi ju inte utnyttja, restaurangen här var tydligen utmärkt i någon gastronomisk guide, och vi kan intyga att det var supergott :-)

Nu ska vi slappa en stund, sen blir det sista övernattningen innan vi kommer fram till vårt hus i Mougins!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar