måndag 3 november 2014

Saffransostkaka

Ytterligare ett recept som till stor del inhämtats från Tasty Health och som jag gjort om litegrann. Jag är visserligen helt med på att vitt mjöl och socker är skit för kroppen, men jag gillar heller inte sötningsmedel, så när jag sötar så väljer jag helst kokossocker eller honung, snarare än sötningsmedel.

Jag gjorde den i en mindre pajform, tycker bättre om när den är lite tjockare. Den här har ungefär samma storlek som en springform.
Ostkaka är ju löjligt gott redan från början, och med saffran i blir det här som ett mellanting av gotländsk saffranspannkaka och vanlig ostkaka, ja ni fattar ju själva att det är beroendeframkallande! Den här ostkakan är riktigt mättande, så det är perfekt som tex mellanmål dessutom.

Saffran är ju något av det godaste som finns. I ett sånt här sammanhang är det ju en extra bra krydda, eftersom den gärna gör bakverk lite torra annars, men en ostkaka KAN ju liksom inte bli torr. 
Saffransostkaka, 8 portioner
500 g keso
250 g naturell kvarg
4 ägg
5 msk mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
0,5 msk psylliumfrön (fiberhusk)
1 påse saffran
3-4 msk sötning (honung, kokossocker, sötningsmedel, socker)
0,5 tsk vaniljpulver
några droppar bittermandelarom (går bra även utan detta)
0,5 dl rostade mandelflagor (spara lite att ha ovanpå)

Blanda alla ingredienser i en skål, och häll över i en liten, smord pajform. Grädda i 175 grader i mitten av ugnen, tills det stannat - det tar mellan 25-40 minuter. Ät med sylt, hallon, grädde eller vaniljkvarg!


Servera med sylt och grädde!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar