söndag 19 juli 2015

...och så tillbaka hem igen.

Ursäkta att det tog ett par dagar med att avsluta semesterberättelsen, min bror har kommit hem till stan och vi har umgåtts och haft det trevligt :)

Innan jag går in på hemresan så måste jag ju bara visa vilka oerhört söta husdjur paret vi hyrde av hade...

...nämligen ett tiotal sköldpaddor, varav två var små nog att hålla i handen :)

Jag och barnen matade dem glatt med rester från dagens sallad, mycket mysigt!
Nåväl, vi bodde ju i Kroatien 10 nätter - en helt perfekt längd på en vistelse eftersom en vecka är klart för lite och två veckor kan bli liiiite långsamt, och efter våra 10 nätter begav vi oss (lite lätt deprimerade eftersom vi visste hur vädret såg ut hemma) hemåt igen.

Vi brukar alltid stanna en dag vid en nöjespark på hemvägen, dels tycker vi själva att det är väldigt roligt och dels blir det lite av en "muta" för barnen som får åka bil så många dagar. De hade ingen aning om att vi i år skulle stanna i det tyska LEGOland, så det var två väldigt förvånade och mycket glada barn som hoppade ur bilen på morgonen efter!

Lukas, som ÄLSKAR att krama alla sorts "gosedjur" var helt lyrisk över att få krama om diverse legogubbar!



Vi hade sån galen tur med vädret, inte ett moln på himlen och tempen låg runt 25 grader, så vi kunde gå där hela dagen utan att dö av värmeslag, men vi kunde också åka alla "blöta" åkturer eftersom man torkade på en kvart. 
Den tyska varianten av LEGOland var i princip identisk med den i Danmark - MEN, här är det ju inte högsäsong i mitten av juni, så det var i princip inte kö till en enda åkattraktion, förutom "flumride". Helt suveränt!




Som vanligt på de tyska gasthausen så är maten kanon, även om vi åt en alldeles särskilt god Angusfilé från gårdens egna djur på det stället vi sov på vid LEGOland. Bästa biffen jag någonsin ätit, och så med en kanongod tysk salladstallrik till, och dessutom det egenbryggda veteölet!

Jag har försökt återskapa de tyska salladsdressingarna i flera år utan att lyckas, jag VET inte hur de får dem så galet goda?!?!

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm......
Jag vill för övrigt passa på att tipsa om en sak man absolut inte får missa när man är i norra delen av tyskland (i alla fall där JAG sett det), och det är att ta den helbakade forellen om det finns en sån på menyn, den brukar vara helt fantastisk, och så även denna gången i Bispingen på vårt sista stopp. 

Ja, det är ett nästan helt urdrucket glas öl ni ser i bakgrunden. Av någon anledning KAN jag inte dricka veteöl långsamt, jag bälgar alltid i mig det jättefort, vilket har sina nackdelar. Men det är så SÅ jäkla gott...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar