måndag 22 december 2014

Julstök

Shit pommes frites vilken produktiv dag jag hade i dag. I och med att Lukas var så sjuk så har han mest suttit och kollat film, framförallt för att jag velat hålla honom ifrån att springa ifrån och busa - den pojken fattar ju inte själv när han är sjuk... 39 graders feber och ändå lite för pigg för sitt eget bästa.

Nåväl, i dag har jag ändå bakat knäckebröd, morotsfrallor och nån egen variant av vörtbröd. Frallorna och bröden blev tyvärr lite av en miss, jag gjorde degen i går kväll och satte ut dem i uterummet för att kalljäsa under natten, men det var troligtvis FÖR kallt där ute för det hade inte jäst alls... Några timmar i rumstemperatur gav väl liiite resultat, så det blev lite kompakta bröd, om än goda.
Knäckebrödsdegen, den fick jäsa i rumstemperatur, så DEN blev i alla fall bra. 

Här är min "hittepåvört", en blandning av bovetegröt coh diverse fullkornsmjöl - för att slippa den hemska svampiga vörtbrödet man köper tänkte jag. Fast det är klart, jag hade väl inte direkt tänkt mig att man skulle kunna slå ihjäl nån med limpan...
Ute i vårt uterum står även det enda julgodis jag gjort - en hemgjord chokladfudge med havssalt som jag tänkte jag skulle gett bort, men sen kom jag på att de flesta jag känner egentligen försöker låta bli godiset, så därför har den blivit stående där ute i över en vecka. 


Nån gång ibland smiter jag eller maken ut och smakar lite, men jag tror vi sammanlagt ätit 10 bitar. 
Det är jättestor skillnad i år, märker jag. Istället för att köpa hem en massa godsaker som jag egentligen inte vill äta, så har jag helt enkelt INTE gjort det. Jag har ätit saffransbiscotti, och nån bit av den hemgjorda kolan då, men eftersom jag inte ens haft pepparkakor hemma så har jag ju liksom inte ätit det. Barnen har bakat lussekatter hos mormor, som de fick med hem, så de har ätit lite sånt. Bättre än köpesaker, liksom.

I morgon blir det lite "uppesittareftermiddag" med grannarna, med ekologisk julskinka och tomtegröt, och till kvällen blir det en riktigt god ostbricka. Sjukt gott! Hoppas bara att Lukas piggnar till så pass att det är genomförbart....

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar