onsdag 3 december 2014

Mer styrketräning åt folket!

Man kan inte säga annat än att vardagen rullar på i rasande fart, och som vanligt fram mot jul så är det lite smått här och där som gör att schemat känns fullspäckat. Nästa vecka har vi julfest här på jobbet, och veckan därpå med makens jobb, så det är framförallt roligheter inplanerade, och det känns som det kommer vara julafton på ingen tid alls!

Idag är min kropp riktigt skönt öm och slut, både efter sparringen i måndags och efter ett riktigt bra styrkepass i går kväll - får väl se hur det känns i morgon, kan bli lite jobbigt! Det går så himlans BRA på styrketräningen nu, tror det delvis är för att jag helt enkelt äter mer "vanligt", och delvis för att jag ändrat lite på antalet reps för att just få lite skjuts på utvecklingen.

Det är i vilket fall så himlans skönt när man står där och lyckas lyfta mer än förra veckan, man blir väldigt nöjd med sin insats och det ger ju alltid en boost! Sen kan det ju vara liiiiite retligt att jag fortfarande ligger på spannet "medel" i fitnesskolans styrkestandard, men mitt mål har ju inte en elitidrottares ambitioner heller, så jag är ändå nöjd. Vill du kolla av ditt eget läge men vet inte vad ditt 1RM (dvs hur mycket du orkar om du bara behöver göra ETT enda lyft) så kan du använda styrkelabbets uträknare. Själv kör jag ju i princip aldrig ett så tungt lyft, dels eftersom jag oftast tränar själv och dels för att jag liksom inte bryr mig så värst mycket, men visst, nån gång kan det väl vara kul att testa.

Det känns som det är ganska många, speciellt tjejer, som börjar förstå att styrketräning är "grejen" om man ska forma kroppen lite, jag har på bara 3 veckor sällskapat tre tjejkompisar till gymmet för lite olika grader av "guidning" till de fria vikterna. Väldigt roligt! När man hittar något själv som man tycker funkar riktigt bra så blir i alla fall JAG sån att jag väldigt gärna vill dela med mig av det för att jag vill att folk jag tycker om OCKSÅ ska upptäcka hur fantastiskt det är. =) Alla kan ju köra utifrån sina egna förutsättningar!
Det kan ju kännas lite läskigt innan man har koll på vad man ska göra,
och speciellt tjejer tror jag kan känna lite att man inte riktigt har "rätt"
att ta för sig av vikterna, men det går att komma över!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar