lördag 6 december 2014

Ägglossning!

Vilken känsla! Idag när jag skulle städa till lite i hönshuset så såg jag bara tre hönor ute i hönsgården, och inne i hönshuset hittade jag Agda i ett hörn i ett av värpredena. Trodde mest att hon kanske bara frös lite och hade gått in för att värma sig, men när jag tittade i redet bredvid så låg där 4 små bruna, söta ägg!

Vilken fantastisk känsla!
Jag blev löjligt glad och skrek nog över halva kvarteret "vi har fått ägg, vi har fått ägg!!!", men jag trodde nästan inte vi skulle få några alls innan våren så det var verkligen en glad överraskning!

Vet inte om alla hönorna lagt ägg, eller om det bara var Agda. (Det här är Bella)

Här ligger hon, den lilla söta hönan Agda!
I redet bredvid hittade jag de här fyra små söta äggen.
Riktigt, riktigt roligt att ha fått alldeles egna ägg! De är ju lite mindre än vanliga, kanske 2/3 av storleken, men i morgon bitti tror jag det får bli kokt ägg och kanske lite sill till frukost, det ska bli spännande!

Förutom att plocka ägg så var vi ute hos samma bonde som vi hämtade köttet hos och köpte en kubik ved, så nu kan vi elda i uterummet precis hur mycket vi vill i vinter!

Skönt att ha det fixat! Precis just nu sitter jag framför brasan och jäser efter en middag på en fantastisk pulled beef av det fina, ekologiska köttet... Mmmm....


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar