lördag 20 december 2014

Crossfit

Idag är det ju lördag, och så klart det var dags för crossfit, HIIT, cirkelfys eller vad man nu vill kalla det, med det goa grabbgänget! Har fått två frågor om detta från flera håll, den första är hur det kommer sig att jag tränar med det här gänget? Det beror ju på att jag känner en av killarna (Fredrik) från kickboxingen, jag sprang på dem en lördag när de var klara och fotade åt dem. Jag sa på skoj att "nästa lördag hänger jag på med", men de tog det på allvar och bjöd in mig på riktigt, något jag är riktigt glad för!

Här är en stor del av gänget!


Den andra frågan är väl ungefär, "vad gör ni egentligen?", och det är egentligen inte så komplicerat. Man kan kalla det både crossfit, HIIT eller cirkelfys, kort sagt är vi i "buren" på gymmet i stan - den som ser ut som en klätterställning i stål med lite TRX-band hängades runtomkring.

Idag fotade en av killarna, Magnus, med sitt vidvinkelobjektiv, därmed den lite skeva bilden från dagens pass. 






Övningar som brukar ingå är tex burpees, knäböj, stående rodd, utfall med vikt, dips, axelpress, magövningar och den ni ser ovan, vet inte vad den heter men man ska helt enkelt få repen att gå i vågor. Mycket, mycket jobbigare än man kan tro! Övningarna i sig är sällan komplicerade, och man kan oftast anpassa dem från lätt till tungt, beroende på vad man har för förutsättningar. Vi brukar köra i 3 varv, med ungefär 12 övningar, där man kör varje övning 35 sekunder och sedan har 15 sekunder på sig att byta till nästa. Högt tempo alltså!

Efter varje helt varv vilar vi ett par minuter innan vi kör igen. Man brukar vara helt genomsvett och tämligen färdig efter tre varv, men oj vad roligt det är! Det är inte alls samma sak att köra sån här träning själv, det är mycket svårare att hålla upp tempot och motivationen, men med en massa kompisar blir det lätt!

Nordic Wellness har lite såna här pass med, tror de heter CrossCage, och har du inte testat tycker jag absolut du ska göra det, oavsett om du är nybörjare eller vältränad!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar