måndag 8 december 2014

Saffransbiscotti

Idag har jag varit hemma med Oliver som inte kändes riktigt pigg - ingen jättefara men ändå. Lukas fick också vara hemma, för att slippa böka med bilen, vi har ju liksom bara en. Eftersom jag nu ändå fick en "ledig" dag så passade jag på att baka lite, faktiskt två saker, men den ena ska vara till julklappsfesten på jobbet, så det receptet kommer senare =)

När man har fyllt på  vedförrådet och dessutom varit hemma hela dagen så känns det tämligen lyxigt att elda upp värmen i uterummet till en behaglig temperatur. Saknar bara lite snö utanför fönstret med!
Saffransbiscotti
1 stort ägg (eller jag tog 2 av mina egna, små)
0,75 dl socker
125 g smör
2,5 dl dinkelmjöl
1,5 dl mandelmjöl (eller 1 dl dinkelmjöl till istället)
1 tsk bakpulver
1 påse saffran, som fått dra i 1 msk alkohol (jag tog vodka), helst nån timme minst
1 nypa salt
1 dl grovhackade nötter (jag tog pecannötter, men mandel är ju en klassiker)

Vispa ägg och socker poröst, och rör sedan ihop med alla övriga ingredienser (smidigt med degkrokar på vispen eller i en kitchen aid). Smeten blev ganska kletig, men använd lite mjölk för att forma två långa "korvar" på en plåt. Grädda på 200 grader i 15-20 minuter, ta sedan ut och skär meddetsamma i lagom stora biscottis.

Bred ut biscottisarna, gärna på ett galler, och ställ sedan in dem i ugnen på 75 grader tills de är torra, tar ca 40-50 minuter. Försök sedan hålla dig tills de svalnat.... Vansinnigt goda, speciellt runt jul!

Enda nackdelen är att de blir lite smuliga och spröda, skulle nästan vilja ha dem ännu hårdare. Nån som har ett tips för det?

Övriga delen av dagen har vi spenderat med att bygga LEGO. Alltså, det är helt beroendeframkallande, men jäklans vad stel man blir i kroppen av att sitta som en hösäck på golvet... Det är dessutom helt galet hur mycket LEGO pojkarna har!!! Tur det är roligt att bygga ihop även ett par år efter man fått det...

Barnens allrum, i någon form av organiserat kaos. Man kan även kalla det för ett minfält, eller undvika rummet utan skor på fötterna...

Lukas har än så länge inte sådär jättemycket tålamod med att bygga med LEGO, men han är å andra sidan faktiskt rätt bra på att underhålla sig själv. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar