fredag 14 augusti 2015

Jordgubbstårta

Jag trodde verkligen jag redan lagt upp receptet på min jordgubbstårta, men det hade jag visst inte, så här kommer det även om det är i senaste laget! Det finns många liknande på nätet, jag har utgått från den här.




Jordgubbstårta

Sockerkaksbotten
4 ägg
1,5 dl socker
1 dl dinkelmjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk vaniljpulver
1,5 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker fluffigt, vänd ner mjöl och bakpulver. Smörj en form med lite smör eller kokosolja, och strö på kokosflingor. Häll i smeten, grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 20-30 minuter. Låt svalna helt (går ännu bättra att göra dagen innan). Ju mindre form desto högre tårta!

Fyllning
3 dl vispgrädde, hårt vispad (tar man en knivsudd bakpulver i så kan man vispa den hårdare utan att den blir till smör)
225 g philadelphia (går bra med light)
ca 1-2 dl florsocker beroende på hur söta jordgubbarna är
1 tsk vaniljpulver
1 liter hackade jordgubbar

Vispa ihop philadelphian med florsockret och vaniljsockret, vänd ihop med den vispade grädden och rör till sist ner jordgubbarna. Jag använde fyllningen i båda lagren i tårtan, och det går även att ha den utanpå om man vill!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar