onsdag 31 augusti 2016

Asiatisk nudelsoppa med köttfärs

Det finns ju en fördel med att vabba, och det är ju att man hinner laga lite mer omsorgsfull mat än vardagens snabba lösningar. Idag hade jag tagit upp köttfärs, men var väldigt osugen på köttfärssås och alla andra "vanliga" köttfärsrätter, så jag hittade på en ny. Den blev faktiskt sjukt god, och gick fort när man väl hackat lite grönsaker!



Asiatisk nudelsoppa med köttfärs

6-800 g köttfärs (jag hade nöt, men fläsk och kyckling går också bra)
fisksås (1-2 tsk)
japansk soja (2-3 msk)
färsk eller torkad ingefära
olivolja eller lite sesamolja
torkad koriander
vitpeppar
chilipulver

Börja med att steka till köttfärsen med ovanstående kryddning tills den blir smulig och smakar gott.

3 strimlade lökar
strimlad vitlök efter smak
strimlade morötter (3-4 stycken)
1 delad bukett färsk broccoli
3 portioner äggnudlar
2-3 buljongtärningar (jag tog kyckling och umami)

Lägg till löken till köttfärsen och stek på den ett par minuter till. Häll över i en STOR kastrull, tillsätt vatten och resten av ingredienserna förutom nudlarna. Smaka av med samma kryddor du använde till köttfärsen, och när det smakar bra lägger du ner nudlarna och låter dem koka med så länge som de ska koka.

Jag toppade med lite färsk chili, men kan även tänka mig att koriander kan bli riktigt gott!


2 kommentarer :

  1. Ser gott ut. Den ska jag prova... Du som är på elmia - har du eller någon du känner en husvagnsmässabiljett över!? Upptäckte att jag har semester den dagen den börjar ;)

    SvaraRadera