torsdag 22 maj 2014

Tack och lov för stretchjeans!

Vilken fantastiskt dag det här har varit!!! Egentligen kan man ju tycka att den började jättedåligt i och med att vår bil inte startade (maken och barnen fick cykla), men jag blev så fruktansvärt glad när Linus kom från bärgningen och startade bilen enbart med hjälp av ett startbatteri att den lyckan liksom tog överhanden :) Jag hann ju tänka ut att det skulle kosta en massa pengar och att vi skulle ha hyrbil, så när lösningen blev så enkel så kändes det som att vinna på lotto!

Lunchen fick bli sushi och vi satt en stund ute i solen och drack kaffe, i den här heeeelt galna, underbara värmen som var idag. Det kändes ju helt otroligt!

Efter lunch hade vi möte med min nya avdelning, vilket i sig var väldigt kul och trevligt, men det absolut bästa idag (och ärligt talat det bästa på hela min tid på Elmia) var att vi därpå fick gå upp till köket och laga lyxmiddag med kockarna på Sodexo! Jag hade så vansinnigt roligt! Vi var fyra lag, med 3-4 personer i varje, och vi lagade då en rätt var (det var två förrätter), jag var med i laget som gjorde den ena förrätten.

Här står jag och håller på med emulsionen (alltså, majonäs helt enkelt), smaksatt med vitlök, kapris, citron och parmesanost... Herregud säger jag bara. Receptet kommer i morgon!


Kolla här, här kommer menyn....

Förrätt:
Här kom vår förrätt (till vänster) som bestod av ceviche på marinerad röding, emulsion (den här är ett kapitel för sig), picklad rödlök, vitlökskrutonger samt pocherade vaktelägg. Förrätten till höger bestod av rosastekt bröst av vildand på blancherade blomkålsblad, med blomkålspuré, filead apelsin och granskott.



Varmrätt:
Rostbiff av lamm, tryfferad potatismos, ugnsrostade rotfrukter samt en rostad vitlökssås.



Efterrätt:
Browne med hallonmousse och lakritsflarn.

Ledsen för de kassa bilderna, hade bara mobilkameran att tillgå!


Helt allvarligt, det var så fantastiskt gott alltihop att man knappt kunde tro det... Åt så magen stod (och fortfarande står) i fyra hörn, och njöt till 100% av varenda tugga!!! Helt klart en upplevelse som hamnar på min 10-i-topp!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar