onsdag 10 september 2014

Proteinfluff

Nu när jag försöker få upp mitt proteinintag så blir det en del proteinpulver. Min favorit just nu är att göra proteinfluff, och det proteinpulvret jag använder just nu är det här:


Ett kaseinpulver, som till skillnad från vasslepulver, verkar lite långsammare, blir lite tjockare i konsistensen - och är lite godare (tycker jag). Jag är inte jätteförtjust i att dricka proteinshakes alltid däremot, tycker det kan växa lite i munnen, men en chokladmousse går ju alltid ner - eller hur?!?

Man kan göra fluffet med lite olika ingredienser, här kommer mina två favoriter:

Chokladfluff med krisp
1 dl lätt kokosmjölk
1 dl proteinpulver
2 tsk kakao
lite salt

Blanda allt till en tjock gröt, och ställ i kylen minst 10 minuter. Sen är det bara att ta fram elvispen och vispa nån minut, tills det blir slätt och lite fluffigt. Krispet får du om du rör ner lite cacao nibs i innan du äter, eller kanske lite kokosflingor. (det smakar inte kokos, ska tilläggas, även om det är kokosmjölk i).

Choklad- och jordnötsfluff
1 dl mjölk
1 dl proteinpulver
1 msk jordnötssmör (helst med bitar i)
lite salt

Blanda allt till en tjock gröt, och ställ i kylen minst 10 minuter. Sen är det bara att ta fram elvispen och vispa nån minut, tills det blir slätt och lite fluffigt.

Som ni ser så gillar jag att ha lite salt i, tycker att chokladsmaken blir så mycket bättre då. Det här kan man ju variera i all oändlighet, med lite hallon, lakritsflakes eller pulver, tja, vad man nu känner för. Perfekt mättande och gott mellanmål!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar