torsdag 26 november 2015

Mormors pepparkakor

Min mormor, som inte lever längre, gjorde alltid de absolut bästa pepparkakorna. Tunna, spröda och packade med smak är de lätt de bästa pepparkakor man kan äta, och jag är sååååå glad att jag har fått hennes gamla recept! Av alla recept jag samlat så är ändå detta ett av dem som ligger mig allra varmast om hjärtat (och i magen). Den här degen, och såklart även pepparkakorna, blir ganska mild, och får inte den där skarpa eller lite "starka" bismaken en del köpepepparkakor får. Helt enkelt sjukt god!

Det enda man måste tänka på här är att degen ska ligga 2-5 dagar i kylen, så gör degen en vardagskväll om du vill baka med barnen till helgen!



Mormors pepparkakor

1 dl smält smör
2½ dl sirap, lite uppvärmd så den flyter lätt
1½ msk ingefära
½ msk malda nejlikor
½ tsk cederolja (finns vid karamellfärgerna i större affärer)

Rör ihop ovanstående (gärna i matberedare) i 5 minuter på låg hastighet för att få ut alla smaker.

5 dl farinsocker
1 msk bikarbonat

Blanda ner socker och bikarbonat, och kör sedan smeten ytterligare 2-3 minuter.

2½ dl grädde
½ - 1 kg vetemjöl (eller dinkelmjöl)

Vispa grädden tills den bildar mjuka toppar. Rör ner först grädde och sedan mjöl lite i taget tills du får en bra konsistens (som en bra kakdeg, den ska inte vara alltför kletigt men ändå mjuk). Låt den vila inplastad i kylen i 2-5 dygn innan du bakar ut pepparkakorna - helst på smörad plåt - i mitten av ugnen på 200 grader.



Nämen alltså, det GÅR bara inte att äta av den här degen. Ni vet kakdegsbitarna som finns i Ben & Jerrys Cookiedough? Det här är bättre....

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar