måndag 7 maj 2012

Tips inför bilresan

*pust*

Har nu landat i sängen efter kvällens träning - visserligen ihop med nybörjarna eftersom maken tränar vid 18 när den avancerade gruppen kör, men fysen på nybörjarträningen är nästan värre än den vi kör annars. Dessutom hade vi ju "hemma-fys" i lördags med storstädning och löpning, och i går var det sparring, så nu känner jag mig HELT slut i hela kroppen.... Skönt men lite jobbigt med.

Hur som helst, jag tänkte jag skulle skriva lite om semestern - eftersom vår vecka på Gran Canaria blev misslyckad i det stora hela så kände jag nästan direkt när jag kom hem att jag ville ha något roligt för hela familjen inbokat - så att man har något att längta till. Det som började med en vag tanke om att åka ner och gå på Hansa Park i Tyskland i 2 dagar vidareutvecklades snabbt till en 10 dagars bilsemester i norra Tyskland...! Tänkte skriva mer om det en annan dag faktiskt, för idag tänkte jag mest ge MINA tips, råd och erfarenheter när det gäller bilsemester.

Hotell är ju ganska tråkigt att ligga på, jag föredrar helt klart Gasthaus om man kan välja. Mindre, mer personligt, mysigare och oftast även billigare - även när man väljer lite bättre ställen. Du kan hitta nästan alla gasthaus i Tyskland (och även andra länder) på http://www.linksundrechts.com/ , sidan i sig är ingen höjdare, man får helt enkelt maila de ställen man vill fråga om rum på (på tyska med då - men det går att hanka sig fram även på dålig skoltyska), inte som på hotellbokningar där du bara klickar. Men men, det är väl en del av charmen det med.

Hittade två riktigt bra sidor med tips för resande familjer, och med en oerhört bra kartöversikt där alla intressanta ställen är markerade - superenkelt att planera semestern utifrån det! Sida ett är den tyska turistbyråns sida: Germany travel (direktlänkad till familjesidan). Sida nummer två är en svensk sida, http://www.barnensturistguide.se där man kunde hitta jättebra tips i flera länder - jag kommer nog titta i Sverigesektionen med till sommaren när jag får tråkigt.

Alla är ju olika, men jag trivs bäst när det är lite planerat, speciellt med små barn. Då slipper man hamna i en sits där man får åka runt och leta bara för att få ett rum, eller för att hitta en vettig restaurang. Vi har valt 2-3 nätter på varje ställe nu, men det är ju för att Tyskland är målet i sig och inte bara en genomfartsled som det blir om man ska bila till tex ett hus eller lägenhet man hyrt. Dessutom har jag då kunnat boka ett gasthaus med pool och ett precis vid stranden, så vet jag att barnen kommer ha roligt även om det är något som kör ihop sig (ja om de inte blir sjuka igen då, men då vet jag inte vad jag gör).

Så, nu orkar jag inte mer ikväll, mer en annan dag!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar