måndag 9 september 2013

Duktig-flicka-syndromet

Det kan vara farligt att duscha ibland. Eller snarare så tänker jag alldeles för mycket i duschen.

Idag började tankarna med att jag kände mig... liksom vemod efter träningen. De som började träna ungefär samtidigt som jag (och som är typ 10 år yngre) börjar dra ifrån mig nu. Det känns som jag står på en platå, och den eventuella fördelen jag hade av att kunna hålla huvudet lite kallare än "ungdomarna" (herregud, hur gammal är jag?) räcker inte till nu - de börjar bli både bättre och snabbare än mig. Det känns lite deprimerande, det känns som om jag BORDE kunna hänga med bättre, om jag bara ansträngde mig - som om jag inte gör det redan.

Sen började jag fundera på varför jag tog det hela så hårt, och då kändes det som om det representerade typ hela mitt liv just nu. Alltså inte att folk är yngre än mig, men att jag liksom står still och inte blir bättre på saker i den takten jag vill. Lite duktig-flicka-syndromet, dvs om jag bara gör tillräckligt mycket tillräckligt bra så tycker folk om mig. Men på jobbet hinner jag mest håla näsan över ytan just nu, det är massvis att göra, väldigt väldigt kul saker många av dem, men det känns som jag borde kunna göra dem bättre.

Några tankar i sidled därifrån så funderade jag lite på det där med vad andra tycker. Som resten av mänskligheten så vill jag ju bara att folk ska tycka om mig, men jag är ju inte dummare än att jag inser att nu när jag tex tränar en del så är det bara fler folk som tycker att man är pretto och därmed INTE gillar en. Men samtidigt så mår jag ju bra SJÄLV av att träna, jag tycker det är roligt och rent fysiskt är det ju inte så svårt att förstå att man mår bättre av att träna. Så om jag vill att fler folk ska tycka om mig så borde jag sluta träna och äta en massa skit (som innan), men då kommer jag ju inte tycka om mig själv...

Suck.

Nånstans där kände jag väl att jag hade kört fast i nån slags självömkande träsk - och DET gillar ju inte folk =P

Så nu ska jag äta sämre, träna mindre, må bättre, orka mer, prestera bättre på jobbet, vara mer social, bli mer kreativ och bli bättre på kickboxingen. Tror fan att man blir lite splittrad!!!

4 kommentarer :

  1. Men! Vad är det för folk omkring dig som tycker du är pretto och gillar dig mindre för att du tränar? Ta bort dem ur ditt liv säger jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja... Fast det börjar bli lite ensamt...

      Radera
  2. Vi har ett så bra system på jobbet, där vi på en intern hemsida registrerar poäng för all träning vi utför. Där finns en tabell på hur mycket poäng varje aktivitet ger, 1-3 poäng, och man kan registrera max 3 poäng per dag - men även på helgerna. För varje 50 poäng man uppnår får man en biobiljett och varje månad dras en slumpmässig person som får betald middag för två på stan. Och den som fått mest poäng i slutet av varje säsong får presentkort på 1000 kr tror jag det är. Hur bra som helst! Dels blir man sporrad att träna och registrera poäng och se hur man mäter sig mot alla andra, dels får man statistik per avdelning vilket gör att alla på ens avdelning sporrar varandra att träna mer. Win win!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men det låter ju som en jätterolig morot!

      Radera