torsdag 19 september 2013

Plommonmarmelad med konjaksmarinerad ingefära

Jag har varma minnen av mormors plommonmarmelad - ganska brun och liksom lite rinnig, men smaken var fantastiskt god, mild och ändå fyllig. Därför blev jag extra glad när jag fick plommon av matmorsan, nu skulle jag göra egen marmelad!

Googlade runt lite (har inte kvar mormors recept), och hittade på en egen variant som är en blandning av några olika recept jag hittade. Så här gjorde jag:

Plommonmarmelad med konjaksmarinerad ingefära

2-3 cm ingefära
ca 2-3 msk konjak
ca 2 dl vatten
1 vaniljstång
1,5 kg plommon
ca 6-8 dl syltsocker

(Jag vet att det är mycket ca mått, men det beror ju så mycket på hurdana plommonen är i sig)

Tärna ca 2-3 cm ingefära i yttepytte bitar
Häll över konjak så att det precis täcker, och låt det marinera nån timme eller så.



Dela och kärna ur plommonen och lägg dem i en stor kastrull tillsammans med konjak, ingefära och vaniljstång (skrapa ur dem med så klart). Häll över ca 2 dl vatten och låt koka under lock i drygt 30 minuter. Vill man ha lite mindre bitar funkade det väldigt bra att använda en potatisstöt att dela dem lite med vid det här laget. Tillsätt ca 7 dl syltsocker (smaka av, men doppa inte skeden tillbaka i marmeladen eftersom det är vanilj i), koka 6-7 minuter (skumma av) och när det känns lagom kan du testa att lägga in en liten klutt i frysen en stund för att kolla så konsistensen känns bra. Är den för lös får den koka lite till, är den för hård kan du tillsätta vatten.

Häll upp på väl rengjorda burkar - har du som jag lite brist på glasburkar efter att maken gjort åt alla till Aroniamarmelad så lägg en lagom mängd i en plastlåda, men då får du frysa in dem för att de ska stå sig en längre tid.

Vilken färg marmeladen får beror givetvis på plommonen, min blev vackert röd!

Smaken är bäst efter nån vecka, om man kan vänta!

2 kommentarer :

  1. Låter jättegott - har fått massor av plommon av vår granne och jag viger ett kilo till ditt recept.
    Återkommer med resultatet / Hasse

    SvaraRadera