fredag 20 februari 2015

Festplanering

Hehe, det är ju TUR att jag har min ätardag på lördagar, för nästa lördag blir det en deckar-fest hemma, och då blir det ju både god mat och *host host* ett par glas vin.... Just att planera en fest, helst med tema, är nåt av det roligaste som finns! Inte för att jag är någon expert på något sätt, men de fester vi har haft har varit väldigt lyckade, och här är mina tips om du ska planera något eget:

Välj ett tema. En temafest innebär att gästerna behöver lägga lite tankekraft på att förbereda sig inför festen, och då är man också mer benägen att se till att ha kul när man kommer. Lagom är bäst dock, det ska vara ett tema som man kan göra i lagom skala, så att det inte blir dyrt eller komplicerat för gästerna. Några exempel vi har hållit i är Semesterfest, 80-talsfest och Coctailfest.

Det här är från en julfest på jobbet (inte min fest alltså), med Western-tema.

Eller varför inte lite 80-tal....

Håll temat genom hela festen. Från inbjudningar, till välkomstdrink, mat, "lekar" och dekorationer, håll temat.

Aktivera dina gäster. Återigen, lagom är bäst, och anpassa aktiviteterna efter temat. Tex funkar ju "hoppa säck" jättebra ute på gräsmattan på en semesterfest, men inte så bra på en coctailfest. Det brukar vara roligt att låta gästerna para ihop sig i grupper eller par med hjälp av ledtrådar (i temat, såklart), det är ett perfekt sätt att få folk att prata med varandra och kickstartar festen lite.

Maten. Hmm, ja, här är ju lite av mitt hjärtebarn eftersom jag älskar mat, och även om det nu funkar hur bra som helst att tex fixa catering eller så så tycker jag att det ger lite mer hjärta åt festen om även maten är genomtänkt och välgjord, och helst anpassad till temat med.

Får se om jag kanske delar med mig lite av min planerade meny framöver, eller om det får förbli hemligt...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar