onsdag 20 maj 2015

Baksidan är målet

Vet inte om ni kommer ihåg, men för ett år sen började jag jobba lite extra med rumpan för att få det liksom lite ... mer. Nu började jag ju inte direkt från noll, jag hade ju kört styrketräning i ett par år redan innan jag började med detta, men med lite extra fokus så känner jag ändå nu att det har gjort lite skillnad. I och för sig har jag också "fettat på mig" lite, men rumpan är ändå klart rundare nu.

Jag tycker det är väldigt svårt med det här att "få kontakt" med nån speciell muskelgrupp, och så även med rumpan, så när jag gör tex knäböj tycker jag att det tar mycket mer på låren än på rumpan, men sen hittade jag den perfekta övningen - bulgariska utfall.... Du kan hitta en variant av övningen här, men jag gör den med hantlar (2x15 kg) istället för skivstång, tycker det är smidigare. Den går dessutom att justera med både fötternas position och om du lutar dig framåt eller ej i övningen - testa dig fram tills du känner att det tar mest på rumpan!

Ett väldigt genomgående tips jag kan ge är i alla fall att se till att du pressar från hälen i alla benövningar, på så sätt tar du i mer från rumpan än med låren - vilket även hjälper till när man gör knäböj.

Här kommer i alla fall en "före- och efterbild", lite skillnad går ändå att se trots lite olika tajts och ljusinställningar på kameran.


1 kommentar :