måndag 25 maj 2015

Död mans soppa (aka kycklingsoppa)

Min man är sjuk. Såpass att jag förstår att han känner sig riktigt, riktigt hängig, och då förtjänar man ju såklart en kycklingsoppa eller?

Soppor är ju en sorts rätt som går att variera i all oändlighet, så därför tänkte jag egentligen mest berätta om hur jag gör själva basen i soppan - dvs kycklingen, för att den ska bli så god som möjligt. 

Död mans soppa (aka kycklingsoppa)

Basen:
1 hel, färsk kyckling
ca 1,5 l kycklingbuljong (dvs vatten med 3 buljongtärningar i)

Skölj kycklingen och lägg den i en stor gryta. Täck den med kokhet buljong, lägg i valfria tillbehör (se mina nedan) och låt den koka i ca 45-50 minuter. Ta sedan upp den, låt den svalna nån minut och ta bort skinn och ben, samt skär större kycklingbitar i mindre delar. Smaka av soppan och lägg sedan tillbaka kycklingbitarna precis innan servering.



Mina tillbehör:
3 lökar
så mycket finskuren vitlök som du kan med. Och lite till.
3-4 hackade morötter
1 liten bit finhackad ingefära
1 hackad chili
1 hackad rotselleri
knaperstekt, tärnat stekfläsk
1 burk krossad tomat

Servera med lite grillat surdegsbröd med olivolja och vitlök.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar