fredag 8 maj 2015

Frosseri i framtidsdystopi

Jag har, och har alltid haft, någon slags förkärlek till allt som har med postapokalypser att göra. Filmer, böcker och serier - älskar't! Helst den varianten när världen är i princip öde, jag är inte lika förtjust i när det är ett nytt samhälle uppbyggt till stor del (tex Divergent och Hunger Games), jag gillar bättre den där "var man för sig själv"-tanken.

Nästa vecka är det ju biopremiär för den nya Mad Max-filmen, jag minns när jag var liten och såg de gamla filmerna (eller mest tvåan och trean) med Mel Gibson och tvärföll för hela grejen... Vet inte exakt vad det är, men kanske är det lite känslan av att man inte har ett komplicerat samhälle man ska passa in i och förväntningar man ska leva upp till som gör att det lockar. Survival of the fittest - enkelt liksom.

Walking Dead får ju också passa in i kategorin, men sen har jag inte så jättemycket filmer och serier på temat (som inte är gamla), så har nån tips så tar jag gärna emot det, speciellt på böcker!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar