söndag 14 februari 2016

Karlsbadersemlor och hemgjord mandelmassa

Som jag nämnde sist så går ju helt klart vägen till hjärtat genom magen, vad mig anbelangar. Dessutom finns det ju få saker som är så fantastiskt hjärt-vänliga* som semlor, så i går bakade jag semlebullar! Jag, som hatar att bara allt som måste jäsa, testade att göra med Karlsbader-deg, supergott men det blev i ärlighetens namn nästan lite väl mäktigt.. Nästa gång blir det nog på "vanlig" deg, även om det blev supergott.



Så, igår gjorde jag själva bullen, och idag var det dags att göra det bästa - egen mandelmassa... Alltså det FINNS inget som går att jämföra med det, inget café, inget fik och ingen köpesemla har lika god mandelmassa, och då är den ändå superenkel att göra. Eftersom jag är allergisk mot nötter (mest hasselnötter och valnötter) så rostar jag mina mandlar först - vilket jag absolut kan rekommendera i vilket fall, för det blir så vansinnigt gott.



Receptet på bullarna kommer från Tidningen Hembakat, men mandelmassan är mitt, mammas och mormors recept. Håll till godo denna Alla Hjärtans Dag!

Karlsbaderbullar, 8 st 

1,25 dl mjölk
25 g jäst
0,75 dl socker
2 små ägg
en rejäl nypa salt
6-7 dl dinkelmjöl
0,5 tsk bakpulver
100 g rumsvarmt smör

Lös upp jästen i kall mjölk, tillsätt ägg, socker, salt och börja sedan röra ner mjölet, gärna i en bakmaskin. När degen börjar gå ihop så klicka i det rumsvarma smöret en sked i taget, och jobba ihop till en slät och blank deg. Låt den jäsa 60 minuter under duk. Sätt ugnen på 225 grader och baka ut bullarna (8-10 st är lagom) och lägg dem på en plåt - grädda sedan mitt i ugnen i ca 6-10 minuter, tills de känns lätta och luftiga och fått fin färg. Låt svalna helt!

Det är väldigt smidigt att passa på att rosta mandlarna nu, när ugnen ändå är varm. Bred ut en påse mandlar på plåten du hade bullarna på, och rosta mitt i ugnen på 180 grader, i ca 10-12 minuter. Låt svalna helt!



Mandelmassa - till 4 bullar

100 g  rostad mandel (en halv påse)
50-100 g florsocker (smaka av tills det blir som du vill ha den)
1-2 msk kokhet mjölk
inkråmet från de 4 bullarna

Gröp ur bullarna så mycket som du vill ha dem urgröpta, lägg den degen i bunken med mandel och socker. Häll på bara 1 msk varm mjölk först, och vispa ihop med en elvisp. Blir smeten för tjock så fortsätter du späda, lite i taget, tills den blir som du vill ha den!

Montera ihop semlorna med mandelmassa och vispad grädde, avsluta med att pudra på ett tunt lager florsocker. Ät och njut!





*hjärtvänliga i form av att man blir glad ända in i själen. Inte särskilt stjärtvänliga dock, men vissa saker ska man inte kompromissa med, jag äter hellre 1 riktigt semla (haha, vem försöker jag lura, 10 blir det ju lätt) än 3 konstiga "hälsosemlor". Vissa saker är heliga, helt enkelt. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar