söndag 21 februari 2016

Fransk löksoppa

Det här är en av de där rätterna som liksom har stått på min lista av klassiska maträtter att laga, och idag kändes det som en bra dag för lite fransk comfortfood.





Fransk löksoppa, 8 pers

7-8 hg lök, gärna blandade sorter
en skvätt olivolja
2 msk smör
1 tsk socker
en hel vitlök
timjan
3-4 lagerblad
3-4 dl sherry (funkar nog även med vitt vin)
ca 1,5 liter buljong (tex köttbuljong eller hönsbuljong)
1 msk soja

Rostat bröd, i skivor eller tärningar (motsvarande ca 6 skivor bröd)
3-4 dl riven ost (jag blandade parmesan och vanlig 17% gäsene special)

Skiva löken hyfsat tunt, och låt den fräsa i ca 10 minuter på mediumvärme i smör och olivolja - gärna i en gjutjärnspanna/gryta. Tillsätt sedan timjan, socker, vitlök och lagerblad, och låt det fräsa i ytterligare 20-30 minuter, tills löken blivit mjuk och söt och börjat karamellisera sig. Rör om lite då och då, så det inte bränner fast för mycket i botten av kastrullen. Tillsätt sedan sherryn och låt den koka in, och häll till sist på buljongen. Låt nu soppan stå och sjuda utan lock i minst 30 minuter, men gärna längre. Personlig reflektion - min soppa var perfekt i det här läget, men när väl bröd och ost kom till så blev den för salt, så det gör inget om soppan känns lite "undersaltad". 

När soppan ska serveras ska den helst hällas upp i ugnsfasta portionsformar, vilket jag inte har i soppstorlek, utan jag gjorde helt enkelt hela min gjutjärnsgryta till en ugnsform. Brödet blev då lite blötare än jag tror det blir i portionsform, men det var inte så mycket att göra åt saken. Lägg brödet ovanpå soppan, och täck med den rivna osten. Flytta in formen/formarna i ugnen på högsta värme och grilleffekt i ca 5-10 minuter, tills osten smält och fått en gyllene yta. Servera direkt!










Inga kommentarer :

Skicka en kommentar