torsdag 16 februari 2012

Känslor

Det finns ganska många saker man upplever, som framkallar lite speciella känslor och minnen. Oftast är det småsaker, som ger en stor upplevelse, och jag har några favoritexempel...

När jag hör ljudet av ringar på en köksbänk tänker jag alltid direkt på mamma, när hon torkade av köksbänken och hennes vigselringar skrapade emot. Det gör mig alltid lite glad, och om jag råkar göra ljudet själv känner jag mig helt plötsligt väldigt vuxen =)

Lukten av blöt, solvarm asfalt en sen vinterdag ger omedelbart minnen om alla första vårdagar jag upplevt och löften om att det snart, snart är vår och sommar.

Känslan av när man sitter i en bergochdalbana, och precis kommit fram till den där första långa backen, den fantastiska känslan av skräckblandad förtjusning är underbar!

Att lägga sig nyduschad i precis rena, nybytta lakan är sjukt skönt!

Känslan som kommer när man sjunker ner i soffan efter en lång vecka och sniffar på ett efterlängtat glas rödvin, bara den känslan gör att man slappnar av och liksom glider in i en otroligt bekväm och avslappnad vila, redan innan man smakat på glaset.

När jag åker på motorvägen (E4) söderut, oavsett om jag bara ska en kort bit, så får jag alltid känslan av att jag bara vill fortsätta, att jag är på väg att bila ner till södra Frankrike för att åka på semester. Jag får faktiskt behärska mig för att inte bara sticka...

Mer av ett minne är det när jag läser ur Stora Fantasiboken för Oliver, den boken var mormors och jag minns hur jag älskade när hon läste den för mig. När jag läser den så känns det som om hon är med, och tittar in en sväng hos oss.

Sen finns det ju en känsla som i princip är bättre än alla andra - när ens barn helt självmant kommer fram och ger en kram eller en puss, det känns som hela hjärtat smälter!

Det finns ju en halv miljon andra saker som triggar speciella känslor, men det här var det jag kom på just nu. Vad kommer du på?

1 kommentar :

  1. Vilka härliga minnen! Bara för att jag försöker tänka till så minns jag inte :/
    Jag har egentligen mängder av smak- och doftminnen.
    Återkommer!

    SvaraRadera