tisdag 22 april 2014

Påsksammanfattning

Åh jisses, det har varit en helt galet lugn och skön påsk med en massa slappande (tack solen för det), så jag har inte orkat plocka upp datorn och blogga ens. Men men, förr eller senare är det ju dags till verkligheten, och då tänkte jag ge en liten fotosummering av delar av påsken.

Långfredagen började med kompisar som kom och åt frukost - fasen vad trevligt det är! Sen var det dags för lite träning, och kvällen spenderades hos grannarna där vi åt goda grillade hamburgare.

Jag tog med efterrätt, och gjorde en riktig klassiker jag alltid velat testa,
nämligen "snöägg" eller oeufs de neige (tror jag de heter på franska). Mer
eller mindre en kokt maräng på en hemgjord vaniljsås, god men lite ointressant
med moderna mått mätt. 
 Påskafton började med en promenad runt Munksjön, med barnen på cykel.
Inga problem för Oliver, han cyklar lätt 5 km, speciellt i så långsam takt. 

Lukas krävde lite mer diskussioner till och ifrån, men även han cyklade jätteduktigt runt. Kanske, kanske att vi kan ta av stödhjulen senare i sommar...

En liten hand på ryggen hjälper när det är uppför såklart...

Efter promenaden blev det fika på Rosetten, med små gula marsipankycklingar på pannkakorna till barnen. 

Eftersom solen hade börjat värma lite mer så blev det även en sväng till Kålgårdens lekplats, innan det var dags för kvällens påskmatsgäster (mina föräldrar). Min bror spenderade ju påsken i Japan, så det kändes lite tomt.  


Tacksamma motiv ute nu, när man vill gå runt och leka lite med kameran. Körsbär eller något kanske?
 Påskaftonens meny bestod av grillad entrecote, och grillad anka, med rotsaksgratäng till. Desserten blev såklart en äggande (förlåt) äggtoddy - väldigt gott!



Påskdagen och annandagen spenderades sedan på ungefär ett och samma sätt från min sida, nämligen såhär....

I och för sig så var veckan också ganska produktiv när det gällde träningen med, med långa, lediga dagar när barnen lekte med kompisar och med maken ledig också så fanns det ju gott om tid till en och annan löptur - dessutom var det ju såååå skönt i solen.
Använder Shapelink som app för att
regga min träning. Ger bra motivation
att hålla siffrorna uppe! (ovanstående
är veckans resultat)
Det har blivit mycket god mat i helgen, och desserter, men det enda påskgodiset som funnits hemma (och som ätits) var en påse av Anton Berghs mandelägg på 100 g. Helt ok ändå.

På tal om det förresten, barnen fick 3 påskägg var av mig och maken, två med kläder och ett med leksaker. Det var inte ett ord om att det inte var godis, de var jätteglada över lite suddigummin, trash packs och en kletig gummihand - jag vet egentligen inte ens varför jag trodde något annat? Mina barn är smartare än vad jag är....

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar