onsdag 6 augusti 2014

Älska högintensiv träning!

Det är ju helt sinnessjukt vad trött man är efter jobbet nu när man inte har hunnit vänja sig vid att jobba än. Normalt sett hinner man ju ändå med en hel del efter jobbet, men den här första veckan har jag bara kommit hem, däckat en halvtimme i soffan, och sedan släpat mig upp för träning eller nåt som behöver fixas med hemma.

Träningen ja, nu är det i alla fall - nästan - som vanligt. Det enda jag inte orkat med att göra efter jobbet har varit att springa, men om bara den här inledande (???) tröttheten ger sig så kommer det nog med. Än har jag inte riktigt kommit över tröskeln så man längtar, men det kommer det med.

I förmiddags pratade jag lite med en kollega på jobbet om Grit Plyo passet jag testade första gången för en vecka sedan på Nordic Wellness, och blev så sugen att jag anmälde mig i kväll igen. INTE lika sugen efter jobbet, men det var ju bara att släpa sig dit...

Grit är väl Nordic Wellness HIIT pass (high intensity training), och Plyo är den delen som inriktar sig på typ explosivitet och spänst, sedan finns det ju Strength och Cardio med (som jag inte testat än). Passet är okomplicerat, man har en step-up bräda som man hoppar upp och ner på i olika varianter (ingen koordination krävs, det är inte alls som step-up) och en viktplatta (på tex 5 eller 10 kg) som man använder för att träna överkroppen med (enkla övningar här med). Det är korta, intensiva intervaller man gör övningarna i, och passet varar allt som allt i 30 minuter (varav ca 25 minuter är effektiv träning).

Inga konstiga maskiner, eller konstiga rörelser. 

Varje övning för sig är egentligen inte så himlans jobbig, men på något sätt blir det ändå helt sjukt jobbigt. Ca 15 minuter in i passet känns det lite som om man har hållit på i 3 timmar, men det går ändå att göra klart passet, lätt illamående ;-) (ja ok, det beror ju på hur mycket du pressar dig själv, det är ju du själv som bestämmer takten och lägger ribban).

Jag svettas INTE lätt, men i slutet av passet var jag tvungen att hämta en pappershandduk att torka av huvudet med, för det bara RINNER svett! Visserligen har ju det ingen betydelse egentligen, men man känner sig ändå mer nöjd efter ett pass där man svettats halvt ihjäl på något sätt.

Den här bilden är från förra gången jag testade Plyo, hade inte sinnesnärvaro
att fota den här gången ;-) Svettig blir man i alla fall!
 Slutsats : jag önskar att jag får tid att köra det här passet fler gånger, det är riktigt jäklans roligt och väldigt tidseffektivt! Älskar att alla kan hänga med, oavsett om man är i bra kondis eller inte, och älskar att alla övningar är så enkla (därmed inte "lätta"). Jag tror dessutom det är ett ypperligt sätt att öka min snabbhet och explosivitet i kickboxingen, så det är win-win där med :)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar