onsdag 15 oktober 2014

Proteinmuffins med äpple och kanel

Ja ni ser ju temat, äppelpajsgröt, äppelpajsoats, och nu, äppelmuffins. Vad kan man säga - det är ju höst! Matbesatt som jag är så spenderar jag gärna tid i köket, och här kommer återigen ett recept inspirerat av Tasty Health. Nu börjar jag få lite koll på hur det funkar att baka med proteinpulver mm, så förhoppningsvis kommer det helt egna recept framöver också :)

Proteinmuffins med äpple och kanel, 7 st.

2,5 dl havregryn
1 dl mandelmjöl
1,25 dl vassleprotein med vaniljsmak (alltså inte kaseinpulver här)
1½ tsk bakpulver
1½ tsk kanel
1 msk kokossocker (gillar inte sötningsmedel så jag har aldrig det hemma)
1 ägg och ytterligare 2 äggvitor
1 dl pumpapure (jag orkade inte idag, så det blev barnmatspure på sötpotatis och majs istället, gott det med)
0,75 dl kokosmjölk light (eller mjölk)

Mixa ihop allt med en stavmixer, låt smeten stå 10 minuter, och klicka sedan ut 7 muffins. Riv ett äpple och fördela över, med lite mer kanel och ev. några droppar honung. Grädda i 175 grader - men smeten MÅSTE vara lite kletig i mitten, annars blir de jättetorra! För mig tog det ca 13 minuter, testa dig fram, och ta ut dem lite tidigare än du tror...

En... ok, två, sådana här blev min kvällsmat, med en stor kopp te. Inget jag klagar på!!!


Näringsvärde per muffin
152 kcal
10,5 g protein
11,2 kolhydrater
7,2 g fett

Några noteringar - jag gillar inte när det blir för sött, så någon som GÖR det vill nog addera lite mer socker, alternativt byta ut mot sukrin gold som jag har förstått ska vara bra. Jag skulle dessutom tippa på att receptet skulle funka lika bra med en mosad banan i istället för pumpapure, eller testa någon annan barnmatspuré om du som jag inte orkar purea själv...

Jag har varit lite skeptisk när det gäller att "baka nyttigt", för antingen BLIR det inte så nyttigt eller så blir det liksom konstigt, och inte alls som "vanligt" bakat. Men den här typen av recept funkar riktigt bra, muffinsen blir lite kompaktare än vanligt, och inte så söta, men hade jag sötat liiiite mer så hade nog inte ens maken märkt någon skillnad på "vanliga" muffins och dessa.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar