måndag 20 oktober 2014

Proteingröt

Eftersom jag i princip alltid kör 16:8 fasta så äter jag väldigt sällan frukost, men söndagar har blivit min frukost/brunchdag. Jag tycker om en varm frukost, i en drömvärld är min bästa frukost pannkakor eller våfflor, i verkligheten orkar jag oftast inte ställa mig och steka det på morgonen - för skulle jag äta det så finns det åtminstone 2 barn som också vill ha och då tar det en liten stund.

Jag gillar visserligen gröt, men har aldrig tyckt att jag blir särskilt mätt på det nån längre stund, så i söndags gjorde jag en go' proteingröt - och faktum är att jag höll mig mätt på den fram till 15-tiden (åt vid 9). Att den dessutom var RIKTIGT god gjorde ju inte saken sämre...

Var rätt hungrig när jag åt, så jag glömde bort att fota, hur spännande nu en gröt kan se ut, lovar att bättra mig till nästa gång ;-)

Proteingröt
Börja med att skaka ihop ca 1½ dl mjölk med ca ½ dl vaniljproteinpulver till en "vaniljsås". Casein blir godast...

1 dl havregryn
½ dl mathavre
ca 2½ dl vatten
lite salt

Koka i ca 3-4 minuter. Mathavren kommer inte mjukna helt på den här tiden, så man får lite gott tuggmotstånd i gröten.

Mosa under tiden ihop
1 banan
1 ägg

Rör ner det i gröten när den är klar och värm bara på den lite. Nu blir gröten krämig och lite söt, jag hade dessutom i kanel, men även tex kardemumma, rivet äpple eller blåbär ger god smak.

Servera med "vaniljsåsen".

Näringsvärde per portion, inkl vaniljsås
528 kcal
33,3 g protein
69,3 g kolhydrater
12,5 g fett


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar