fredag 30 januari 2015

Päron i kolasås

Det här är en riktig 90-tals klassiker, en sån där efterätt som man gjorde en fredag hemma när mamma och jag var sötsugna men inte orkade ge oss på något avancerat... (om det var pappa och jag så blev det oftare vispat ägg och socker, mums). Gott är det i vilket fall, precis lagom söt om man gör den som jag vill ;-) Kardemumman är ett senare tillägg, och där kan jag även ge tips om att ge några korn kardemumma i kaffet när du brygger det, det ger en fantastiskt god smak!

Nästan lika gott som chokladpudding och vispgrädde ;-)

Päron i kolasås
3 dl vispgrädde eller matlagningsgrädde
0,5 dl råsocker
2 msk mörk sirap
ett uns salt
lite nystött kardemumma

Tillbehör
konserverade päronhalvor
glass

Koka såsen i ca 20-30 minuter, späd den gärna med lite mjölk om den blir för tjock, jag äter hellre mer men lite tunnare, men där är ju smaken olika... Servera med skivade päron och lite vaniljglass - eller egentligen till precis vad som helst...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar