söndag 4 januari 2015

Fattiga Riddare

När man är lite småhungrig och sötsugen framåt kvällen kan fattiga riddare vara ett bra alternativ - eller det kan vara både ett bra och dåligt alternativ beroende på hur du väljer att göra dem. Jag väljer att göra mina hyfsat nyttiga men utan att göra avkall på smaken, så här kommer MITT recept!



Lindas Fattiga Riddare, 1 port

2 skivor Nystart (ett lågkalori/lågkolhydratbröd som bla finns att köpa på ICA maxi)
1 ägg
1 dl mjölk
0,5 dl havregryn
salt

Mixa allt utom bröden till en slät smet. Lägg bröden i smeten en stund så de får suga åt sig ordentligt. Strö sedan över lite kokossocker (eller vad du nu vill använda för sötning, om någon) och kanel på båda sidorna och stek brödet gyllenbrunt. Jag serverar mina med kanelkeso:

1 tsk kokossocker
kanel
ca 200 g keso
1 msk kvarg

Vill du lyxa till det så ringla på lite Walden Farms chokladsås (den är typ kalorifri), men egentligen behövs inte det. Jag hade tyckt det vore perfekt med lite skivat äpple med, men det hade jag dessvärre inte hemma...


Näringsvärde per portion (inkl keson)
525 kcal
41 g kolhydrater
47 g protein
20 g fett

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar