måndag 13 juni 2011

Smörgåstårta

Ja inte är det LCHF, men jag blev kanonsugen på smörgåstårta i helgen, så då gjorde jag den enda jag egentligen verkligen gillar - min egen ;-) Den är inte jolmig och jobbig, utan ganska fräsch. Ska vi bara käka den till vardags så är jag inte så noga med garneringen, men det kan man ju variera efter behov.

Smörgåstårta
1 pkt halvrunda hönökakor (6 halvor)

2 pkt tonfisk
2-300 g skinka (eller typ rökt bog) skuren i småbitar
1 purjolök, finhackad
3-4 pkt gräddfil (dvs 6-8 dl)
Salt och peppar

Rör ihop röran och ät inte upp allt innan (den är asgod till tex bakpotatis med. Eller som baguettefyllning. Eller bara som den är).

Smöra två hönökakor, lägg på halva smeten. Smöra ytterligare två hönökakor och lägg ovanpå, med resten av smeten. Lägg på de sista hönökakorna och ta majonäs eller smör ovanpå, så salladen fastnar.

Dekorera med tex sallad, tomat, ägg, räkor, rom, skinka... ja, vad man nu känner för. Fixat!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar