söndag 26 augusti 2012

Det här blir en dyr förkylning

Det känns inte som det har blivit så mycket bloggat den här veckan. Jag har kännt mig... gnällig, är nog rätt ord. Gnällig för att jag inte får träna eftersom jag är förkyld, och detta i-landsproblem gör att jag känner mig obekväm i mig själv, allmänt fet, ful och dryg (jag sade inte någonstans att det var logiskt, jag försöker bara förklara själva känslan), vilket i sig inte ger någon direkt bra grund för ett meningsfullt blogginlägg (som ni kanske märker).

Gissar oxå att ni kanske anat vad jag gjort för att försöka kompensera det hela - shoppat. Men eftersom hjärnan har minne som en guldfisk i det fallet verkar det liksom aldrig riktigt hålla i sig, så idag tänkte min hjärna något i stil med "nämen om vi skulle ta och göra om lite här hemma, då blir nog hela ditt liv lite bättre". Eller som det tedde sig i mitt huvud så fick jag den briljanta idén att det nog är dags att göra om inredningen lite (ja, jag och resten av befolkningen får ju gärna den tanken varje höst).

Nåväl, hall och barnrum är ju lite fredade zoner för tillfället, eftersom vi nog ändå vill bygga ut där framöver, och då kommer allt eventuellt arbete vara ogjort. Sovrummet är jag fortfarande jättenöjd med (det var ju bara typ ett halvår sen eller nåt jag gjorde om det) så då kommer vi till det minsta rummet (not!), vardagsrummet...

Lite snabbt kalkylerande gav på handen att vi inte kan bryta färg (åt det beige-brun-grå hållet) alldeles, för vi har inte råd att byta ut alla möbler (och en del vill jag inte ens byta) och dessutom gillar vi fortfarande vår randiga vägg. Däremot köksdelen och resten av väggarna i vardagsrummet - där har vi en del att göra. Köksstolarna börjar bli akut att byta ut förresten, tänk ljusbeige microfiber-stolar, tänk två barn... Ja ni fattar ju. Väggen bakom TV'n är ju den väggen där vi kan göra något roligare, först tänkte vi nog någon form av fototapet, men det kände jag mig ganska trött på. Efter en sväng på IKEA för lite inspiration så landade vi helt enkelt på att vi ska göra en plankvägg där (inte direkt nytt i inredningsvärlden, men det kändes perfekt för den väggen och för oss). På vår lilla "fotovägg" vill jag ha en perswall tapet, nämligen den här:

Jag är lite kär i de flesta tapeterna från mrperswall.se ...
Som ni säkert ser så kommer vi fortsätta temat med ganska mycket färg, även om bakgrunden blir lugn (det behövs i det här stora rummet med 3 miljoner leksaker). Dessutom hittade jag en sjukt snygg matta att ha under köksbordet, i Mio-katalogen, nämligen den här: 

Från mio.se
Helst kombinerad med en fin väggklocka som visst bara fanns i katalogen... 

Visst ja, i sovrummet så har våra vägghängda hyllor börjat ge med sig med, tänkte jag skulle ha en sådan här pall i stället som sängbord (hade helst velat ha en orange, men det fanns inte):

Mio igen. Synd att deras butik här i stan är så tråkigt nuförtiden bara.
Så, på något sätt ska vi nu framöver hinna få tid till att måla plankvägg, måla vardagsrumsväggar, sätta upp plankväggen, tapetsera, köpa ev. möbler och så sköta den vanliga vardagen oxå. Men skam den som ger sig, gör vi om lite hemma så bara MÅSTE man väl bli lite lyckligare - eller?

2 kommentarer :

  1. Vi ska också ha en plankvägg i vardagsrummet. :-) Är så gruvligt trött på den stora väggen där vi har en beige nonsens-fond-tapet som jag bara kräks på... Offa vägrar låta mig pynta den med tavlor dessutom (!) så det får bli liggande råspont, vitmålad. Och sen tänker jag nog bannemej hänga upp grejer där i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Det gör du rätt i, klart man ska kunna hänga saker på väggarna!

    SvaraRadera