tisdag 2 april 2013

Årets inköp!

(skriver egentligen det här direkt efter förra inlägget, men det kändes som det kunde bli lite mycket att läsa allt på en gång ;-)

Ok, lite bakgrund - vår gamla vanliga kompaktkamera har ballat ur. Både batteri och kamera har fått lite frispel, och visserligen har vi beställt ett nytt batteri, men det känns som den bara levererar marginellt bättre bilder än mobilkameran. Dessutom känns det som vår filmkamera inte heller hänger med så mycket i svängarna längre, bildkvaliteten är tämligen... suddig. Och mörk. Så, lite hastigt och lustigt så tänkte vi att vi skulle skrota både kompakt- och filmkameran (eller ja, Oliver får kompaktkameran med ett nytt batteri) och ersätta dem med en ny kamera.

Funderade bara lite på vad för SLAGS kamera. En ny kompaktkamera känns ju meningslös - mobilen tar ju nästan lika bra bilder. Men jag fotar ju rätt mycket, och tycker att det är kul (jag är absolut inte nåt speciellt bra på det bara), så man kanske skulle testa nån lite enklare systemkamera? Nackdel - tja, de är ju rätt stora. Fördel - fantastiska bilder. Men vi har ju alltid mobilerna med oss, där kan man ju fota de där ögonblicksbilderna man hade missat annars, och det vore ju kul att testa nåt mer avancerat! Läste på lite och kollade på lite tester, och till slut blev det en sån här:

En Canon EOS 650D. Om jag minns rätt ;-)
Fick en snabb guidning och väldigt bra hjälp av en kille på Mediamarkt, och sen är kameran rätt snäll mot en nybörjare med. Har bara hunnit testa lite snabbt idag, men jag gillar absolut porträttläget:


Hrm, den är ganska snäll trots minimalt med smink och ofixat hår ;-)
 Närbildsfunktionen är oxå rolig, den går nog att leka MYCKET med!


Oliver med bästa kompisen Lucas fick oxå vara test-objekt!

Efter att hunnit testfota en eftermiddag känner jag mig väldigt nöjd! Det finns nog en halv miljon saker jag behöver lära mig, men under tiden är autoinställningen och de förinställda inställningarna väldigt hjälpsamma =) Kanske inte direkt det billigaste jag köpt, men förhoppningsvis nåt vi kan ha ganska länge och ha mycket glädje av...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar