måndag 14 oktober 2013

16:8

Ni minns kanske mitt katastrofala försök med 5:2 dieten, men skam den som ger sig ;-) Sedan lite drygt en månad tillbaka har jag kört 16:8, vilket alltså också är en sorts periodisk fasta, med skillnaden att här är tanken att man har 16h fasta på ett dygn, och 8h ät-fönster. I praktiken innebär det att jag skippar frukost men äter som vanligt annars, en väldigt enkel och okomplicerad "lösning" på att jag gärna vill äta ganska mycket mat när jag väl äter - tar jag då bort frukosten så finns det ju liksom större utrymme för det.

Det finns en massa olika teorier och påståenden om det här sättet att "fasta" (jag vet inte riktigt om jag tycker att den termen är helt korrekt), men en av de största fördelarna har att göra med hur man fördelar om sitt kroppsfett. Jag kan faktiskt konstatera efter den här månaden att kroppen känns lite "tajtare", även om min vikt ligger helt still, och eftersom det inte är någon direkt uppoffring så kör jag helt enkelt på. Sen är jag inte rabiat, minst en dag på helgen äter jag frukost, för får man äta en ordentlig frukost i lugn och ro så är det inte mycket som slår det. Frallan på jobbet är däremot inte lika svår att stå över, och sitter jag dessutom vid frukostbordet och dricker te med de andra så verkar kroppen tro att den oxå ätit frukost, eller i alla fall reagerar den som om jag gjort det.

Att bli av med fett (eller tja, att få en fastare kropp) är ju långt ifrån själva anledningen till att jag tränar (det hänger ju mestadels på kosten), men det är ju en del av motivationen ändå, det går ju inte att komma ifrån. Det är ju lustigt ändå, hur fett beter sig på (tjej-)kroppen, när det minskar så gör det liksom det ovanifrån och ner, först ansiktet, sen bysten (vilken byst, suck), övre delen av magen och sen.. Nja, jag vet inte hur det blir sen, jag kommer aldrig riktigt dit, jag gillar nog mat lite för mycket ;-) Man kunde väl få välja lite hur det skulle fördela sig annars? Byst och rumpa får ju gärna vara lite rundare, men lår och kärlekshandtag behöver ju INTE vara det.

Ta nu inte det här som att jag tror att jag är tjock på något sätt, det är bara kul när man ser skillnad på kroppen helt enkelt, åtminstone när det går åt "rätt" håll. Jag skulle tippa på att jag ligger på en tämligen normal fettprocent på en sisådär 25% nånting, vilket iofs är mycket trevligare än mina tidigare 33% (suck).

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar