torsdag 31 oktober 2013

Pumpkin Pie

Klart man måste göra en pumpapaj när man gjort en Halloweenpumpa! Kanske skulle visa den först förresten, det var mycket svårare än jag trodde, men sjukt roligt, och jag hade nog kunnat hålla på rätt länge om jag inte haft fullt upp med barnen samtidigt. Så här blev i alla fall resultatet av min pumpa:

Känner mig rätt nöjd ändå, med tanke på att jag inte hade några riktigt bra "verktyg". Hade nog behövt en skalpell, och lite mer tid :)
 Men, nu över till innehållet, min alldeles egna

Pumpkin Pie

Deg:
3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk socker
1 äggula.

Smula ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa, tillsätt äggulan och jobba ihop till en del. Kavla ut och lägg i en pajform, nagga och låt sedan vila i kylen i 30 minuter.

Fyllning:
4 dl pumpapure, dvs innehållet (minus kärndelen och det trådiga i mitten) som du skapat ut från pumpan och låtit stå i 175 grader i ugnen i ca 45 minuter, och därefter mixat till en slät puré.
1½ dl socker
1 tsk kanel
½ tsk ingefära
1 krm kryddnejlika
1 krm muskotnöt
3 ägg

Vispa ihop till en slät smet. Vispa därefter:
2 dl creme fraiche till ett fast fluff, och vänd ner det i pumpasmeten.

Grädda pajskalet i 10 minuter på 200 grader, sedan häller du i fyllningen i skalet och gräddar i ytterligare 40 minuter (kontrollera att smeten stannat innan du tar ut den).

Eftersom det är lite "pepparkakskryddor" i smeten så testade jag att servera den ljummen med lingongrädde, det passade utmärkt! Tror däremot att den kommer vara godare i morgon, när den stått till sig över natten...





Volia, det färdiga resultatet, i taskig inomhusbelysning i vintermörkret. Smakar lite som pepparkaka, men är väldigt saftigt och ganska mild i kryddningen. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar