onsdag 1 januari 2014

Startförsening

Efter en väldigt trevlig nyårsafton hos grannarna, och tom lite sovmorgon till en stund efter nio (för oss, barnen vaknade vid 8, såklart. Visserligen länge för att vara dem, men när man är vaken till 01?!?!..) så kände jag mig oerhört sugen på att sätta lite fart på träning och kost igen. Blev därför rätt irriterad när jag kände mig MINST lika förkyld som igår, och därtill hostig... Skrutt.

Det är ju inte hela världen, det handlar ju bara om några dagar (inte som för dig, stackars M, jag lider med dig!) och sen går det ju att sätta igång, men jag vill ju köra igång NUUU! Nåväl, i brist på träning fick det i alla fall bli en promenad, och sen satte jag igång med projekt utrensning här hemma.

Merparten av det godis vi fått (för jag har inte köpt en bit själv) är antingen uppätet eller redan slängt, men det som var kvar fick åka i soporna, ihop med lite allmän skåpsrensning (en blå band-sås från 2009, någon?). Är man på det humöret så är det himlans skönt och roligt att rensa lite, och det var jag idag =)

Gick och funderade lite på hur jag ska lägga upp det här med kosten med, medans jag städade. Det det faller på många gånger är ju tidsbrist, eller brist på planering... Hmm. Jag behöver helt enkelt leta reda på ett gäng maträtter som går snabbt att laga och som inte har så många ingredienser i sig - att göra dem kolhydratsnåla är ju inga problem i sig. Tänker sån mat som man ska kunna göra snabbt efter jobbet när man hämtat ungarna, som DE kan äta och som man helst kan ha med sig till jobbet dagen efter, och jag tar MYCKET tacksamt emot alla tips där!

Sen är ju alla olika, jag vet att jag själv funkar bäst om jag får äta en riktigt rejäl och varm lunch, då har jag inga problem att klara mig med ett mindre mål på kvällen sedan. Vänder jag däremot på det så äter jag mycket mer och är hungrig hela tiden, så min lunch måste alltså hålla mig mätt länge för att kunna kontrollera matintaget under dagen.

Den största utmaningen jag står för nu är att få in vardagsmatlagning som rutin, så att jag helst får med mig mat hemifrån till jobbet. Det kommer bli ... jobbigt. Jag älskar att laga mat - på helger, när jag får laga lite roligare mat och har mycket tid. Vardagsmaten har i ett års tid mer eller mindre bestått i blodpudding, varmkorv eller pannkakor till ungarna efter skolan, och det har jag oxå ätit lite av, men nu är jag så trött på blodpudding och korv att jag tror att jag avlider....

Så, nu blir det till att leta upp ett gäng vardagsrecept - hjälp tas tacksamt emot!!!

2 kommentarer :

  1. Vardagstips!
    Ost, skink och broccolisås med varma grönsaker till de vuxna och pasta till barnen.
    Gratänger!! Kör ner valfri kål och häll över hackat protein och över med vitsås och ost.
    Omeletter
    Ugnspannkaka (lowcarb)
    Köttfärsröra
    Pajer (lowcarb)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ida!! Många bra tips där!!!

      Radera