onsdag 23 juli 2014

Kackel i trädgården

Det är full rulle här hemma, därav den låga bloggfrekvensen just nu, men jag måste ju berätta vad som hände i helgen.

I våras fyllde min mamma 60 år, men hon fick inte sitt "paket" då pga vi skulle åka på semester i 3 veckor. Jag kom faktiskt på för 2 år sedan vad jag (förlåt - VI såklart) skulle ge henne, hon har nämligen alltid älskat höns! I våras spenderades mången kväll i garaget med att bygga ett isolerat och lättskött hönshus, och i lördags var det ÄNTLIGEN dags att åka och överraska henne!

Vi hämtade hönorna på morgonen i lördags, hos en familj vid Kansjö som jag
fått kontakt med via jobbet. Rasen är Dvärgkochin, en lagom stor höna som
ska vara väldigt social och sällskaplig!
Det här är Wilma. Om jag minns rätt är de här kycklingarna ca 7-9 veckor gamla på ett ungefär. Det var lockande att ta små fjuniga dunisar, men de är ju så väldigt mycket mer känsliga mot allt, så det här kändes som ett lite säkrare val. 
Vi har gjort allt vi kunnat för att inte vårt projekt skulle avslöjas, men jag vet inte riktigt om ungarna försagt sig eller inte, vi har ju byggt huset i garaget (i moduler, för det väger så sjukt mycket att vi var tvungna att plocka isär det för att kunna transportera det) för att hålla det hemligt. Oavsett så kändes det som mamma blev genuint överraskad, och såklart kär i sötnosarna från första sekund!

En bild från monteringen, men värpreden underst (fast vi ska sätta för en
bräda framför där så de blir mysigare) och sittpinnar överst. 
 Frampå eftermiddagen hade vi fått upp huset, så vi kunde flytta in hönorna. De gjorde sig hemmastadda tämligen omedelbart, och gick runt och pickade, pratade och sprätte i ströet.

Maja, Wilma, Bella och Agda!

Det är lite svårt att gå ifrån dem, de är så söta! Efter en stund kom vi fram till att de var rätt ok på att flyga, när helt plötsligt en av dem satt på det lilla "staketet" vi satt upp lite sporadiskt. 

Sen fick det bli grillat i trädgården bredvid hönorna. 
 Det enda vi inte kunde förbereda innan direkt var en hönsgård, så den byggde vi på söndagen sen. Det verkar vara lite läskigt att gå ut här, men har man väl kommit ut så verkar det som de trivs!
Man får ju faktiskt ha upp till 4 hönor även i villaträdgårdar, då det räknas som husdjur och inte, jag vet inte, äggproduktion eller nåt. Tupp får du ju däremot inte ha, eftersom hans galande kan störa grannarna.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar