torsdag 17 juli 2014

Aronialikör / Aroniasnaps

Innan jag fortsätter med sommarens reseskildringar så måste jag bara sticka mellan med ett recept-experiment, nämligen aronialikör - eller aroniasnaps. Jag har kollat runt en hel del, och faktum var att just aroniasnaps vann pris förra året (tror jag), och den finns numer att köpa på systemet. Men skam den som inte testar lite själv, jag inviger härmed mitt eget experiment med aroniasnaps!

Alldeles nyblandad är vodkan fortfarande klar, men ganska snart kommer snapsen vara mörkt blå-lila. 
 Aronialikör / Aroniasnaps

Fyll en flaska med frostnupna eller frysta aroniabär
Fyll på nästan ända upp med vodka. 

Låt den stå ljust i fyra veckor, och vänd på flaskan då och då för att blanda runt allt. Efter en månad är det dags att sila av drycken, och välja om den ska bli snaps eller likör - helt enkelt genom att smaka dig fram på sötman! Här efter ska flaskan förvaras mörkt, men mår bra av lagring och ska tydligen helst inte drickas förrän tidigast efter 6 månader - jag skriver tydligen, för hit har jag ju i ärlighetens namn inte kommit än. 

Drycken kan sötas med en kokad sockerlag, eller enklast med vit sirap. När man gör aroniamarmelad så kryddar man ju med citron och kanel, och jag kan tänka mig att det skulle funka riktigt bra även här. 

Nu ska jag bara vänta, typ till i jul (!!!), innan den här snyggingen ska avnjutas!

Hav. Tålamod. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar