torsdag 24 juli 2014

Grillad, snabbgravad lax med grillad endive och en matig sallad

Jag kände mig ju rätt färdig på allt överätande efter Frankrike, och hade de bästa intentionerna till att ta tag i kosten igen, men helt och fullt har jag inte orkat ändå nu medans det är semester fortfarande. Tränat har jag heller inte gjort, men det är mest för att när man grävt stenmjöl, burit sten och skruvat trall hela dagen så är kroppen rätt trött ändå - naturlig träning liksom. Dessutom kan jag inte riktigt förmå mig att gå in och träna när det är 30 grader ute och strålande sol, så i ett par dagar till får det vänta med gymträning...

Som sagt, kosten försöker jag väl åtminstone hålla hyfsat, och då blir det ju ganska mycket grillat i kombination med någon sallad. Jag älskar verkligen sallader, men tycker nästan alltid att ANDRAS sallader är mycket godare och bättre än min egen? I vilket fall lyckades jag med en häromdagen:




Grillad, snabbgravad lax, med grillad endive och en matig sallad

Snabbgrava laxen på morgonen - blanda 2 msk socker med 2 msk salt, och hackad dill. Gnid in detta i laxen och låt den stå i kylen tills det är dags att grilla. Torka då av den ordentligt, annars blir det alldeles för salt. Grilla först ett par minuter med köttsidan neråt, vänd sedan så skinnsidan får ta den värsta värmen från grillen.

Koka hel bulgur eller matvete i lite buljong och låt svalna. Blanda ner tomater, sojabönor, cashewnötter och feta- eller getost, ihop med en påse småbladig babyspenat. Hacka salladslök och strö över.

Halvera endiven och ringla på lite olivolja och citronsaft, krydda efter smak och grilla i ca 2-3 minuter med snittytan neråt, precis innan du ska servera maten. Det här blev faktiskt ett favorittillbehör, annorlunda, gott, smidigt och nyttigt!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar