onsdag 20 januari 2016

Från stel till mjuk

Vid det här laget tror jag att man kan konstatera att det som började som en av miljoner träningstrender* - yoga - har fått en egen etablerad plats och troligtvis inte kommer minska så mycket i popularitet. Jag har bara nafsat lite, lite i kanterna av yoga, testat det som erbjuds på Nordic Wellness i form av både Yoga och under samlingsbegreppet Bodybalance, men det lilla jag har testat måste jag ändå säga lite om. 

Det är sjukt mycket jobbigare än det ser ut, för det första. Och herregud vad välbehövligt det är att vända, bända och vrida på kroppen! Direkt efter så känner man sig helt underbar i kroppen, mjuk, trött och avslappnad! Jag anser mig ändå inte vara sådär jättestel direkt, förutom möjligen i höfterna, men man märker ändå väldigt snabbt vad mycket spänningar och "stelheter" som finns i kroppen överallt. Tycker dessutom att det är ett väldigt bra komplement till styrketräning (och HIIT), där rörligheten visserligen är viktig men inte jobbas med aktivt så mycket. 

Men. Att hinna gå iväg på ett yogapass är ju i dagsläget helt omöjligt, det finns ju liksom bara ingen tid, så därför har jag rätt länge haft en vag tanke om att jag borde testa att köra det hemma. Nu häromdagen drog jag däremot nytta av alla tips som Blondinbella fick när hon frågade om just bra hemträningsvideos på youtube, och har testat två gånger än så länge. 

Det programmet jag kollar på heter "30 days of yoga" och efter två avsnitt kan jag för det första säga att jag absolut gillar tjejen (Adrienne) som håller programmet, hon är inte "pretto" och har en väldigt skönt och lite rolig och avslappnad syn på yoga. För mig funkar det inte med nån som är för seriös, och inte heller alldeles för flummig, men hon håller en bra balans. 



Programmet är ca 30 minuter långt, och det är perfekt att ta ett pass på kvällen, när man hinner och orkar vill säga. Jag tänker inte köra ett om dagen, utan det blir när jag känner att jag vill och har tid. Första passet var hela familjen med på (barnen hade jätteroligt) och andra passet lekte ungarna brevid, men jag tänker att man även kan göra det direkt när de gått och lagt sig (hade helst velat göra det på morgonen för att få en bra start, men jag har ju tillräckligt med självinsikt för att inse att jag inte kommer kliva upp 30 min tidigare för det). 

Mitt enda mål med yogan är att få bort lite knutor och stelhet ur kroppen, och att förhoppningsvis kanske lära mig att slappna av lite bättre. Det ska bli riktigt kul, och skönt, känner jag!

*Ja alltså, jag vet ju att yogan funnits "i all evighet", men jag menar som träningstrend här och nu i dagens samhälle. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar