måndag 16 januari 2012

Det känns ensamt

Det är nästan så jag inte vågar skriva det, för att inte jinxa det, men inskolningen av Lukas har gått ofantligt bra *ta i trä, kasta salt över axeln, snurra tre varv och vad mer man nu kan göra*. Som sagt så är ju han och Oliver olika, och förra veckan var det ju inskolning för hela slanten för honom och maken. Det gick jättebra, efter en stunds blyghet (från 30 minuter första dagen till 5 minuter andra, och sedan typ 2 minuter) så knatar han runt bland de andra barnen som om han aldrig gjort något annat.

Det är klart det blir skillnad med, han är ju mer van vid att ha fler barn runt sig än Oliver var, eftersom Oliver och hans kompisar ofta är hemma hos oss och leker, men vi trodde nog ändå inte att det skulle gå SÅ bra. Sen kommer det ju säkert bakslag förr eller senare, men det får vi ju handskas med DÅ.

NÄR i hela friden blev du så stor att du ska börja på dagis???
Idag var första gången jag lämnade - Tobbe börjar jobba idag efter dryga 7 månaders föräldraledighet - så vi var båda med och lämnade varsitt barn. Det är skönt att man känner sig "hemma" på dagiset sedan Oliver gick på den avdelningen (Månen) och det är fascinerande att se den lilla, lilla plutten gå runt bland de andra barnen alldeles själv. Han är minst på avdelningen, och ganska många är lite större, uppåt tre år, men han är ju som sagt van vid större barn, så det går nog bra. I fredags, när han skulle sova första gången, sov han längst av alla barn (!) så när han sovit i två timmar fick maken gå in och börja väcka honom - inga trygghetsproblem hos den pojken inte! =)

Däremot har jag ändå en liten klump i magen idag, som sagt så var det ju första gången JAG lämnade honom. Skulle egentligen varit föräldraledig tom onsdag, men eftersom det gått så bra så är även jag på jobbet idag, även om det blir en lite kortare dag än det blir sedan... Egentligen borde det ju inte vara någon skillnad för mig som jobbat ett bra tag - men det är inte samma sak att han är hos maken som att han är på dagis såklart, så det känns allt lite tomt i hjärtat idag.

2 kommentarer :

  1. Hmmm... Varför sov han aldrig 2 timmar i sträck på dagen när du var hemma och var ledig... Skitunge!!! ;-) Roligt att han trivs så bra! Isac var också ganska nöjd i morse... :-)

    Fast jag är nog världens sämsta mamma för jag tänker knappast på dem på dagarna alls... ;-)

    SvaraRadera
  2. Nej alltså, när man väl vant sig så går ju dagarna som vanligt, det är nu i början det känns grymt konstigt...

    Men eller hur, han kunde gärna sovit lite när jag var ledig med!

    SvaraRadera