söndag 8 juli 2012

Rårörda jordgubbar

Uppdatering: Jag gör ju detta varje sommar, och vill du titta på ett senare "recept" så hittar du det här!

Häromdagen gjorde vi årets sats av rårörda jordgubbar, sjukt gott! Jag är inte så förtjust i kokt jordgubbssylt, men rårörd är ju som att äta en bit sommar, mycket fräschare, syrligare och godare! I köket hade jag hjälp av mina två största pojkar, minsta hjälpte till genom att sova sig igenom hela processen - perfekt!

Här är "receptet":
10 liter jordgubbar blir ungefär 10 liter sylt helt enkelt. Det brukar räcka nätt och jämt genom vintern!
Skölj jordgubbarna och skär dem sedan i lagom bitar, dvs så stora du nu vill ha dem. 
Lägg dem i en stor bunke och ta mellan 5-10 dl socker och rör om. Låt stå i minst en timme, så det saftar till sig, och smaka sedan av. Sockerhalten kan ju variera jättemycket beroende på hur söt man vill ha sylten, och på hur söta jordgubbarna är i själv. 
 Den här "sylten" har ju inga konserveringsmedel i sig, och eftersom den inte är kokt och inte innehåller så mycket socker så står den sig inte i kylen så länge. Alltså, frys in i lagom stora burkar (1l kör jag med) och plocka fram när du gör våfflor eller amerikanska pannkakor! Dessutom är det sjukt gott att blanda ner en burk i saftsåsen när man gör ris a la malta...


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar