onsdag 15 maj 2013

Träning, kost och att leva

Idag är första gången sedan i lördags som jag kan frambringa någon form av ljud när jag pratar - äntligen! Men jag ska fortsätta vila rösten och prata så lite som möjligt, så det försvinner helt.

I vanliga fall när jag bara är lite förkyld så styrketränar jag ändå, men det här sitter ju ner i luftrören så det känns inte som någon bra idé. Det är ganska lätt att känna efter med, gör något mycket lätt ansträngande (typ spring uppför en trappa) - om hjärtat bankar hårt efter det så ska man nog inte anstränga sig mer (det här är min egen metod, inget vetenskapligt utan bara lite tanke bakom).

Nåväl, även om det är frustrerande att inte få träna och kroppen är rastlös så har jag liksom ändå landat i att det är inte så farligt. Jag har hittat min nya livsstil, med styrketräning och kickboxing, och om den nu får vänta en vecka så är ju inte det hela världen. Det är lite av en uppenbarelse, jag har varit så rädd att "komma av mig" innan att varje avbrott har känts som ett misslyckande. Och vid det här laget VET jag att jag inte börjar leta ursäkter för att "slippa" träning i onödan - så som jag gjorde förr.

Jag har liksom landat i en bra livsstil nu, både med kosten (lite utrymme för förbättring här iofs) och med träningen. Min kosthållning är helt klart påverkad av allt det jag lärde mig av att äta LCHF, framförallt snabba, förädlade kolhydrater har liksom försvunnit från menyn. Men jag är inte en LCHF'are ändå, till frukost på jobbet blir det oftast en fralla - med riktigt smör och  mycket pålägg. Lunchen blir LCHF - jag hämtar ganska ofta mat på Scandic eller Racketcentrum, och då går det lätt att välja bort kolhydrater. Det som är svårast/tråkigast är målet på kvällen - barnens middag. Här är det jättesvårt att få bort barnens favoriter (som går att laga på ingen tid alls) pannkakor (visserligen med dinkelmjöl, extra ägg och ekomjölk), blodpudding (ok, jag gillar det oxå) och korv i alla former. VAD i hela friden ska man servera istället??? De älskar lax, och grönsaker, men det blir ju liksom ganska dyrt med om man ska byta ut "billigmaten" mot bra råvaror varje dag... SVÅRT!!!

Sen ger jag mig dessutom lite friheter på helgen, jag får ta en croissant om jag vill, eller fika en gång. Eftersom jag tränar så pass mycket så känner jag att kroppen snabbt förbrukar de kolhydraterna, och det gör att det är lätt att INTE äta onyttigt resten av veckan. Jag är ju inte ute efter viktnedgång heller, utan vill ha något jag kan leva med som känns bra (nådde min målvikt för en månad sedan och har stannat där).

Mina fasta träningsrutiner ser ut ungefär så här: styrketräning 3-5 gånger i veckan (på lunchen och på lördagsmorgonen), och sedan 2-3 kickboxingpass (kvällstid). På det här sättet påverkar jag inte familjetiden särskilt mycket, det är ju bara kickboxingen som stjäl i väg mig på kvällstid - måndag, torsdag och söndag.

Note to self: Glöm ALDRIG bort hur bra du mår efter ett träningspass!!!
Och fan vad bra man mår! Kroppen får bra mat, själen får lite fika, och jag känner mig stark och i bra form. Det här skulle man ju fattat för länge sen, när det var trögt att släpa sig ur soffan, man fikade 2 ggr/dag och inte orkade göra någonting... Nu orkar jag hur mycket som helst i jämförelse!

Oj, vad mycket text det blev. Det kan dessutom säkert låta pretto med, men strunt i att läsa då ;-) Om jag i framtiden faller i från min nuvarande livsstil så vill jag gärna påminna mig själv om att det är ganska enkelt att må så fantastiskt mycket bättre!

3 kommentarer :

  1. Håller verkligen med om att jag hade velat fatta grejen tidigare. Så mycket huvudvärk och trötthet jag lidigt av i så många år - och så var det så förhållandevis lätt att få ordning på! Logiskt har man ju vetat om det, men svårare att omsätta det i verkligheten helt klart. Tror träningen är en stor bidragande orsak till att jag (och Offa) inte går under av trötthet trots att Arvid inte sovit en enda hel natt på 1,5 år...

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Haha, nej gud nej, det hoppas jag verkligen inte ;-) Men jag tackar ändå! =)

      Radera